مخالفت طالبان با رسمیت خط فرضی دیورند به عنوان خط مرزی بین افغانستان و پاکستان جدی است
(last modified 1400-10-18T07:14:04+00:00 )
جدی 18, 1400 11:44 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: خط فرضی دیورند توسط هیچ دولتی در افغانستان به عنوان خط مرزی بین افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته نشده و مخالفت طالبان هم با رسمیت این خط جدی است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند و انتقاد مقامات طالبان به این موضوع، گفت: طالبان متوجه افکار عمومی و مخالفت شان با هر نوع نزدیکی به شناسایی خط دیورند هستند. اینکه پاکستانی ها از فرصت استفاده کرده اند و در حال ایجاد دیوار امنیتی روی این خط هستند مورد قبول طالبان نیست زیرا این خط را به رسمیت نمی شناسند.

وی افزود: البته انتظار پاکستانی ها از طالبان این است که با توجه به حمایتی که از این گروه کردند این خط را به عنوان خط مرزی به نوعی به رسمیت بشناسند و حصار کشی پاکستان برای تثبیت همین ذهنیت و مجبور کردن طالبان به پذیرش یک امر واقع شده صورت می گیرد. اما طالبان چنین آمادگی را ندارند.

به گفته این پژوهشگر سیاسی از سوی دیگر طالبانی که در کویته و پیشاور بودند و از پاکستان حرف شنوی داشتند حالا که در کابل مستقر شده اند دیگر آن حرف شنوی را ندارند. طالبان منافع قومی و ملی را در کنار منافع ایدئولوژیک مورد توجه قرار می داد که این گروه را با جریان هایی در منطقه و پاکستان پیوند می دهد، اما اکنون شرایط فرق کرده است. محاسبات دیگری وجود دارد و نگاه طالبان در این محاسبات یک نگاه قومی است تا نگاه های قبلی که از آن رهگذر از کمک های پاکستان برای سرنگون کردن دولت قبلی در افغانستان استفاده می کردند.

ملا زهی عنوان کرد: به این ترتیب مخالفت طالبان با حصارکشی و دیوار کشی در امتداد خط دیورند جدی است و به این موضوع که دیورند یک خط مرزی بین المللی است تن نمی دهد و مساله پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و پاکستانی ها انتظار دارند. پاکستان اعلام کرده که تمامی این خط را که بیش از 2500 کیلومتر است، حصار کشی می کند، طالبان و پشتون ها این جدایی را نمی پذیرند هرچند که برخی اقوام دیگر غیر پشتون با این تحلیل روبرو هستند که مشکل بین افغانستان و پاکستان بر سر خط دیورند است و اگر افغانستان آن را به رسمیت بشناسد ممکن است مشکلات داخلی این کشور حل شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در صورتی که طالبان بر موضع خود اصرار بورزند این احتمال وجود دارد که پاکستانی ها به قوه قهریه متوسل شوند زیرا بقاء خود را در ارتباط با این خط می دانند چنانکه سه منطقه مهم قبایلی، خیبر پختونخواه و ایالت بلوچستان که افغان ها مدعی آن هستند بسیار اهمیت دارد و افغان ها و به ویژه پشتون ها روی آن حساسیت دارند و موضوع برایشان حیثیتی است و این در حالی است که تنها ایالت بلوچستان 47 درصد خاک پاکستان را تشکیل می دهد و ایالت سند هم به نوعی مورد مناقشه است و اگر موضوع پیگیری شود برای پاکستان فقط ایالت پنجاب باقی می ماند که برایش غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به پیشروی پاکستانی ها به این سوی خط دیورند در داخل خاک افغانستان هم گفت: این موضوع هم باعث اختلافات دیگری خواهد شد، در زمانی که خط فرضی دیورند کشیده شد، همان خط هم چندان مشخص نبود و اختلاف بر سر اینکه نقطه صفر مرزی کجاست همواره وجود دارد، به همین دلیل پاکستانی ها سعی می کنند مرز را طوری طراحی کنند که مناطقی که بیشتر قابل دفاع است در داخل خاک پاکستان قرار بگیرد.

 

کلیدواژه