سفر هیات عالیرتبه طالبان به تهران نشان دهنده نقش برجسته ایران در مسایل افغانستان است
(last modified 1400-10-20T08:08:58+00:00 )
جدی 20, 1400 12:38 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: سفر هیات عالیرتبه طالبان به تهران در این برهه زمانی نشان دهنده نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در مسایل افغانستان است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد سفر هیات عالیرتبه طالبان به ریاست امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان به تهران و دیدار با مقامات ایرانی از جمله وزیر خارجه ایران گفت: ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و گفت و گو در مورد مسایل مرزی، امنیتی و آب و تاثیرگذاری ایران بر مسایل افغانستان بر اهمیت چنین دیدارهایی می افزاید.   

وی افزود: گمانه زنی ها و تحلیل های سیاسی زیادی در این زمینه وجود دارد، اما در این زمینه دو نکته حائز اهمیت است؛ یکی بحث ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است که باز هم جمهوری اسلامی ایران روی این موضوع تاکید داشته و ممکن است طالبان تلویحا در این زمینه چراغ سبزی نشان داده باشند. موضوعات دیگر هم شامل مشکلات مرزی و حق آبه ایران از رود هیرمند و دیگر رودها است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: مرز طولانی بین ایران و افغانستان، رفت و آمدها و مراودات بین دو کشور و موضوعاتی مانند آب و مسایل مرزی می طلبد که ایران با هر نظام و دولتی که در افغانستان مستقر است، چه رسمیت داشته باشد چه نداشته باشد به نوعی وارد گفت و گو شود چنانکه در این زمینه ها صحبت هایی شده و وعده های نشست های کارشناسی هم داده شده است.

به گفته مختاری اما در این برهه از زمان مساله مهم ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان است که تا کنون به دلیل ایجاد نشدن آن حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشده است. مساله تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات فراوان و همسایگی که با این کشور دارد بسیار حائز اهمیت است زیرا بعد از روی کار آمدن طالبان موجی از مهاجرین وارد ایران شده اند که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی یاد آور شد: از سوی دیگر به دلیل ناامنی های احتمالی و حضور داعش در افغانستان و بسیاری از ناامنی ها و بی ثباتی های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد و با توجه به تاثیرگذاری و نقشی که جمهوری اسلامی ایران می تواند ایفا کند، مردم افغانستان انتظاراتی از ایران دارند تا با مذاکره با طالبان و اعمال فشار بر این گروه از هر اهرمی که لازم است استفاده کند تا بتواند طالبان را در جهت ایجاد حکومت فراگیر که حقوق اقلیت ها در آن لحاظ شده و حقوق جنسیت ها در نظر گرفته شده باشد وادار به تمکین کند.

این کارشناس سیاسی گفت: با توجه به این مسایل سفر هیات طالبان در این برهه زمانی نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران را در مسایل افغانستان به نمایش می گذارد. ایران نقش مهمی در مسایل افغانستان و ایجاد حکومت فراگیر در این کشور دارد، البته طالبان هم روی مواضع خود پافشاری خواهند داشت اما علایم و نشانه هایی وجود دارد که با موضع گیری های سخت نمی تواند به جایی برسد.  

مختاری تصریح کرد: دنیا نمی تواند این وضعیت را تحمل کند و طالبان مجبورند از خود انعطاف نشان دهند، عقب نشینی هایی را در بعضی محورها داشته باشند. از اینرو هر قدمی در جهت تحقق خواسته های جهانی و همسایگان مبنی بر ایجاد حکومت فراگیر، به نفع مردم و جامعه افغانستان است و به فال نیک گرفته می شود.

وی اضافه کرد: این امکان هم وجود دارد که نشست هایی با برخی چهره های سیاسی افغانستان که در ایران و سایر کشورها هستند برگزار شود، مجموع این موضوعات می تواند منجر به اتفاقات مثبتی شود و این امیدواری وجود دارد که به تشکیل یک حکومت فراگیر واقعی بینجامد.

 

کلیدواژه