جدی 26, 1400 12:12 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: در صورتی که وضعیت نابسامان اقتصادی افغانستان و اختلافات بر سر چگونگی توزیع کمک های بین المللی به مردم این کشور ادامه یابد شاهد بروز انقلاب گرسنگان در این کشور خواهیم بود.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اختلافات جامعه جهانی و حکومت موقت طالبان درباره نحوه توزیع کمک ها، بیشترین آسیب را به مردم افغانستان می زند.

وی با اشاره به در خواست کمک پنج میلیارد دالری سازمان ملل متحد از شرکایش برای توزیع مستقیم به مردم افغانستان در حالیکه طالبان خواستار توزیع این کمک ها از سوی خود هستند عنوان کرد: کمک رسانی به مردم افغانستان در شرایط فعلی مورد استقبال این مردم قرار می گیرد، چه از طریق طالبان باشد و چه به صورت مستقیم از سوی سازمان ملل متحد، اما اختلافات در این زمینه مشکل ساز است.

به گفته این کارشناس سیاسی از آنجایی که حکومت موقت طالبان مشروعیت سیاسی بین المللی پیدا نکرده احتمالا سازمان ملل متحد می خواهد از طریق نهادهای کمک رسان خود این کار را انجام دهد. طالبان هم می خواهند که با توزیع این کمک ها به مشروعیت داخلی دست پیدا کنند و اعتماد مردم را هم به ساختاری که می خواهد به آن ها کمک رسانی کند، نشان دهد اما مساله این است که اختلاف نظر در نحوه توزیع کمک ها به مردم و جامعه آسیب می رساند و بهتر است این موضوع هر چه زودتر از طریق گفت و گو حل شود و با توجه به وضعیت بحرانی در افغانستان کمک رسانی انجام شود.

سلجوقی اظهار کرد: از نهادهای بین المللی انتظار می رود که به هر وسیله ممکن کمک ها را به مردم افغانستان توزیع کنند اما اگر طالبان اصرار دارند که این کمک ها از طریق آن ها توزیع شود باید شرایط را برای این امر فراهم کند زیرا مردم زمستان سختی را سپری می کنند و گرانی، بحران اقتصادی، فقر و بیکاری به آنان بیشتر آسیب می زند.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: اگر طالبان اجازه ندهند که نهادهای بین المللی به مردم افغانستان کمک رسانی کنند، مردم از کنار این موضوع عبور نمی کنند و بی اعتمادی آنان به طالبان بیشتر می شود و اگر جامعه جهانی هم کمک ها را مشروط به توزیع از سوی خود کند مردم افغانستان از کمک رسانی بشر دوستانه جامعه جهانی هم ناامید خواهند شد.

وی در مورد اصرار طالبان بر توزیع کمک ها از سوی خودشان گفت: طالبان می خواهند از این طریق کسب مشروعیت داخلی کنند زیرا از راه های مهم کسب مشروعیت و جلب اعتماد، ارایه خدمات است. اما جامعه جهانی هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته که کمک مستقیم به آن ارایه کند و این مردم افغانستان هستند که از این اختلافات آسیب می بینند.

این کارشناس افغان تاکید کرد: در صورتی که وضعیت در افغانستان به همین صورت ادامه پیدا کند در شرایطی که بسیاری از مردم کار خود را از دست داده اند و زمینه و امکاناتی که بتوانند زندگی خود را بگذرانند فراهم نباشد ما با انقلاب گرسنگان مواجه خواهیم بود و آن گاه حکومت طالبان نخواهد توانست در برابر این انقلاب پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: اگر شرایط به گونه ای باشد که نه کمک های جامعه جهانی به افغانستان برسد و نه رونق اقتصادی در این کشور به وجود آید و فشارهای اقتصادی به مردم هم افزایش پیدا کند آنان به فکر تغییر سرنوشت سیاسی خود خواهند افتاد. به این ترتیب کشورهایی از بیرون زمینه تحرکاتی را در داخل افغانستان ایجاد خواهند کرد و این تحرکات حکومت داری در افغانستان را دچار مشکل خواهد کرد، اوضاع خطرناک و بحران های جدی تری شکل خواهد گرفت.

 

کلیدواژه