دلو 05, 1400 14:05 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس جمهوری ایران بر توسعه روابط با همسایگان
    تاکید رئیس جمهوری ایران بر توسعه روابط با همسایگان

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : ایران به دنبال گسترش تعامل با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان است.

به گزارش رادیو دری؛ " سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران این سخنان را روز دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «اسماعیل عبدالمناپ» سفیر جدید برونئی در تهران بیان کرد.

دولت سیزدهم ایران از زمان آغاز به کار خود در 12 مرداد 1400 ( 3 اوت 2021 ) نشان داده که به توازن در سیاست خارجی معتقد است و توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای مسلمان در اولویت برنامه های خارجی اش قرار دارد.

توازن در سیاست خارجی 

ایده متوازن‌ سازی سیاست خارجی در دولت سیزدهم ایران در عین توجه و تأکید بر روابط با قدرت‌های شرق و غرب،  به دنبال نفی غرب‌گرایی محض در روابط خارجی است. " سید ابراهیم رئیسی" پیشتر در آیین تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دگرگونی های جهان کنونی تاکید کرد، تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور و سیاست خارجی موفق و متوازن است.

سیاست منطقه‌گرایی، نگاه به شرق، مشارکت در سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای و سازمان همکاری اقتصادی اکو از جمله مصادیق متوازن سازی سیاست خارجی ایران است که از سوی دولت سیزدهم دنبال می شود.

از ویژگی‌های سیاست خارجی متوازن ایران آن است که ضمن توجه به اولویت‌ها، از فرصت ها در سایر حوزه‌های جهان نیز برای تامین حداکثری منافع ملی‌ استفاده می کند. رایزنی های "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران با همتایان اروپایی در جریان سفر به نیویورک و همچنین مذاکرات ایران با اعضای 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان) درباره لغو تحریم ها از جمله اقدامات دولت سیزدهم در جهت متوازن سازی سیاست خارجی است.

امیرعبداللهیان در این باره گفته است، رایزنی با ۱۸ وزیر خارجه کشورهای اروپایی نشان می دهد که سیاست نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن کامل غرب نیست.

تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی ،

هم اکنون برخی ناآرامی ها در غرب آسیا ادامه دارد و آمریکا نیز مجبور به خروج از منطقه شده است؛ بر همین اساس نیاز به همگرایی کشورهای منطقه که عمدتا کشورهای اسلامی هستند برای مقابله با تهدیدها و همچنین ایجاد فرصت های اقتصادی برای تامین منافع ملت ها، بیش از گذشته اهمیت یافته است.

در همین راستا دولت سیزدهم ایران با تاکید بر اولویت کشورهای همسایه و مسلمان، هم تقویت دیپلماسی اقتصادی را دنبال می کند و هم با افزایش تعاملات و مناسبات تجاری با این کشورها، موجب کاهش تنش ها و اختلافات در منطقه شده است .

"احمد وحیدی" وزیر کشور ایران در اینباره گفته است، سیاست‌های همسایگی، جزء اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم است، امروز برای توسعه روابط با کشورهای همسایه تلاش خوبی صورت می‌گیرد؛ بعضی از کدورت‌هایی هم که با بعضی از همسایگان مطرح بود رفع شده است، روابط خوبی با همسایگان داریم که باید آن را توسعه دهیم.  

ایران دارای ۷ همسایه مرزی و ۱۰ همسایه ساحلی است که فرصت های بیشماری را برای دیپلماسی، اقتصاد و فرهنگ ایران فراهم آورده است؛ فرهنگ ایران در بسیاری از کشورهای همسایه هنوز کم و بیش دیده می شود؛ وجود ظرفیت‌های گسترده و همچنین سهولت مناسبات با این کشورها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، موجب شده است دولت سیزدهم ایران در چند جانبه گرایی اقتصادی، نگاه ویژه ای به کشورهای همسایه داشته باشد.

سفر رئیسی به تاجیکستان و عضویت در پیمان شانگهای، سفر به ترکمنستان و حضور در اجلاس اکو ، سفر به روسیه و آماده سازی مقدمات امضای سند راهبردی بیست ساله با این کشور ، ترسیم نقشه راه روابط تهران- باکو و همچنین سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه ایران، از گام های مثبت دولت سیزدهم برای تحقق سیاست همسایگی محسوب می شود.

 


 

 

کلیدواژه