دلو 09, 1400 14:18 Asia/Kabul
  • حمله تروریستی به ارتش پاکستان در ایالت بلوچستان
    حمله تروریستی به ارتش پاکستان در ایالت بلوچستان

در دومین حمله تروریستی در ده روز گذشته در منطقه "سویی " ایالت بلوچستان پاکستان، چهار نفر کشته و حدود ۱۰ نفر زخمی شدند. در این حمله یک دستگاه خودرو حامل نیروهای امنیتی هدف قرار گرفت. ده روز پیش نیز در حمله عوامل تروریستی به یک پایگاه نظامیان پاکستان ۱۰ نفر کشته شدند.

  دو گروه جدایی طلب "جبهه آزادیبخش بلوچ" و "جبهه ملی بلوچستان"  در ایالت بلوچستان پاکستان فعال هستند که در سالهای اخیر حملات تروریستی خود را در این ایالت افزایش داده اند. ایالت بلوچستان بزرگترین ایالت پاکستان از نظر وسعت جغرافیایی است.

بندر ترانزیتی گوادر در این ایالت قرار دارد و از نظر منابع معدنی منطقه ای بکر محسوب می شود. ناتوانی دولت پاکستان برای سرمایه گذاری در ایالت بلوچستان باعث شد تا در همکاری با چین تلاشهای گسترده ای را برای بهبود وضعیت زندگی مردم ایالت بلوچستان آغاز کند و درصدد است با فقر زدایی از این ایالت به فعالیت گروههای تروریستی نیز پایان دهد.زیرا یکی از بهانه های مهم گروههای جدایی طالب در ایالت بلوچستان پاکستان ادامه فقر و مشکلات معیشتی و اشتغال مردم این ایالت به رغم داشتن منابع غنی معدنی و دریایی است . 

 پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل پاکستان در این باره براین اعتقاد است:   مشکلات داخلی پاکستان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. از جمله فعالیت طیف های جدایی طالب ناسیونالیست در ایالت بلوچستان هستند که برای اسلام آباد به چالش جدی تبدیل شده اند.

تغییر رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در ماههای اخیر از جمله تلاش های دولت این کشور برای غلبه بر این چالشها محسوب می شود .  با توجه به فعالیت گروههای مختلف شبه نظامی در منطقه که بر روابط پاکستان با هند به عنوان رقیب سنتی اسلام آباد تاثیر منفی دارد برخی از محافل سیاسی فعالیت گروههای جدایی طالب در ایالت بلوچستان پاکستان را در راستای تقابل سازمانهای اطلاعاتی منطقه ای و بین المللی تلقی می کنند که از جمله آن می توان به تلاش قدرتهای خارجی همچون آمریکا اشاره کرد که همچنان با تلاش برای ناامن کردن ایالت بلوچستان پاکستان می کوشد مانع از ادامه سرمایه گذاری چین در این ایالت و اجرای طرح یک جاده -یک کمربند این کشور شود.

ایالت بلوچستان یکی از راههای ترانزیتی این طرح است که از استان سین کیانگ چین آغاز می شود.  حسین حقانی سفیر اسبق پاکستان در آمریکا در این باره می گوید:   بخش های زیادی از ایالت بلوچستان پاکستان تحت کنترل دولت این کشور نیست. به همین دلیل دولت پاکستان بیگانگان به خصوص هند را همواره به حمایت از گروههای شورشی در این ایالت متهم می کند.  در هر حال،از دیدگاه برخی محافل، ایالت بلوچستان پاکستان پیچیده ترین منطقه است و دولت اسلام آباد برای رفع فقر و از بین بردن هر گونه فرصت سرباز گیری از سوی گروههای تروریستی در این منطقه، نیازمند اقدامات ضروری به خصوص توزیع عادلانه سرمایه ها است.

زیرا این تلقی در میان مردم ایالت بلوچستان پاکستان مطرح است که منافع هر گونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه، نصیب ساکنان پاکستان در سایر ایالتها می شود.

 

کلیدواژه