دلو 10, 1400 14:07 Asia/Kabul
  • رایزنی مشاور امنیت ملی پاکستان با وزیر خارجه طالبان
    رایزنی مشاور امنیت ملی پاکستان با وزیر خارجه طالبان

مشاور امنیت ملی پاکستان که به کابل سفر کرده است، با وزیر امور خارجه طالبان در کابل دیدار کرد.

به گزارش رادیو دری ؛ «مُعید یوسف» در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان و برخی از مقام های این گروه، درباره همکاری‌های دوجانبه، بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان و امنیت مرزهای مشترک گفت وگو کرد.

شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان به نقل از سفیر پاکستان در کابل اعلام کرد که دو کشور درخصوص کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان هم رایزنی می کنند.

این سومین سفر یک هیات بلندپایه از پاکستان به کابل از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تابستان گذشته محسوب می‌شود. پیشتر رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان و وزیر امور خارجه این کشور برای رایزنی با دولت طالبان به کابل سفر کرده بودند.

دیدارمشاورامنیت ملی پاکستان به افغانستان در حالی انجام شده است که دو طرف برغم  رایزنی های نزدیک سیاسی،اما  روابط انان در بیش از پنج ماه گذشته که طالبان قدرت را مجددا در افغانستان عهده دار شده است،پر نوسان بوده است.

سخنان چندی پیش عمران خان نخست وزیر پاکستان درباره اعزام متخصصان از این کشور به افغانستان ، تازه ترین سوژه ای بود که واکنش منفی طالبان را درپی داشت.

«عمران‌ خان» پیشنهاد داده بود با توجه به کمبود نیروی انسانی در افغانستان «نیروهای متخصص و آموزش‌دیده پاکستانی  در بخش‌های پزشکی، فناوری اطلاعات، حسابداری و امور مالی» به این کشور اعزام شوند که سخنگوی طالبان در واکنش گفته بود،این کشور نیازی به متخصصان پاکستانی ندارد. 

«ذبیح‌الله مجاهد» تصریح کرد، جوانان تحصیل‌کرده کافی برای کار در وزارت‌خانه‌های افغانستان وجود دارند و نیازی به نیروی انسانی خارجی نیست.

واکنش تند سخنگوی طالبان به پیشنهاد عمران خان در ادامه برخی رویکردهای تهاجمی این گروه به پاکستان بود.پیشتر هم ایجاد حصار مرزی توسط ارتش پاکستان در نوار مرزی مشترک با افغانستان سبب انتقاد تند این گروه و حتی تخریب بخشی از این حصار مرزی توسط نیروهای طالبان شده بود.

افراطی خواندن  دولت طالبان توسط وزیر اطلاع رسانی پاکستان پس از منع شدن زنان افغانستان از سفر بدون حضور و همراهی محارم جلوه دیگری از تنش و تنازع بین طالبان و اسلام آباد بود.

«فواد چوهدری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان در ادبیات بشدت انتقادی گفت، با قدرت گرفتن رژیم افراطی طالبان در جوار پاکستان، خطر تفکرات این گروه بویژه ضد زنان، برای پاکستان هم خطرناک است.

با توجه به فرازو فرودهای روابط طالبان و پاکستان در ماه های اخیر،سفر مشاور امنیت ملی این کشور به کابل می تواند تا حدودی به تعدیل تنش ها و اختلافات دو طرف منجر شود.

"معید یوسف" چند روز پیش از سفر به کابل در نشست کمیته امور خارجی پارلمان پاکستان گفت که سیاست طالبان در قبال پاکستان «کاملاً مثبت» است و تخریب حصار مرزی سیاست این گروه نیست.

در چنین شرایطی ،انتظار می رود بخش عمده هدف سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل رفع سوء تفاهمات  و تنش های دو جانبه به خصوص درباره دیوار کشی مرزی باشد که به مهمترین محور اختلافی دو طرف تبدیل شده است.

مقابله موثر دولت طالبان با داعش و جلوگیری از ورود آنان از مرزافغانستان به پاکستان ،دیگر خواسته ای است که معید یوسف را به کابل کشانده است.

به طور طبیعی دولت طالبان نیز انتظاردارد ،پاکستان نیز برای کمک به تحقق مطالبات خود از این گروه ضمن تداوم حمایت های سیاسی،از افغانستان پشتیبانی اقتصادی کند و در مسیر متفاعد سازی دیگر کشورها به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان اهتمامی جدی داشته باشد.

کلیدواژه