وقفه در مذاکرات وین؛ زمانی برای تصمیمات سیاسی
(last modified Sun, 30 Jan 2022 09:39:59 GMT )
دلو 10, 1400 14:09 Asia/Kabul
  • وقفه در مذاکرات وین؛ زمانی برای تصمیمات سیاسی
    وقفه در مذاکرات وین؛ زمانی برای تصمیمات سیاسی

مذاکرات در وین درباره لغو تحریم های ایران پس از چند هفته رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است.

به گزارش رادیو دری؛ "انریکه مورا" معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین پس از دیدار روز جمعه با "علی باقری" مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبرآغاز شد، یکی از طولانی‌ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است؛ شرکت کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت باز می‌گردند و اکنون تصمیمات سیاسی لازم است. 

رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک از یکشنبه گذشته، پس از آنکه روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) برای نخستین بار در هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام دیدار کردند، وارد مراحل حساس و نهایی شد.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بودند و قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت است. 

به گفته "میخائیل اولیانوف" مذاکره کننده ارشد روسیه، هیات های مذاکره کننده تلاش کردند پیش نویس متن توافق نهایی را تکمیل و درمورد برخی موضوعات مورد اختلاف تصمیم گیری کنند.

"جالینا پورتر" معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره توقف چند روزه مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین گفت این رایزنی‌ها به مرحله نهایی نزدیک می‌شود.

واضح است که گفت‌وگوها در وین به دلیل ابتکار و جدیت هیات مذاکره کننده ایران در مسیر رو به جلو قرار گرفته و در واقع هیات ایرانی با ارائه راهکارها، ابتکارات و ساز و کارهای عملیاتی، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است.

هیأت مذاکره کننده ایران در وین بر لزوم راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل و دریافت تضمین‌های لازم تأکید دارد تا این اطمینان حاصل شود که کارشکنی آمریکا در اجرای توافق (چنانکه در دولت باراک اوباما روی داد) و خروج از توافق (چنانکه در دولت دونالد ترامپ انجام شد) دیگر تکرار نمی‌شود و توافق به دست‌آمده و اثرات آن پایدار خواهد بود.

بحث تضمین‌ها و راستی‌آزمایی از چند هفته پیش از سوی طرف های مذاکره کننده در وین به رسمیت شناخته شده‌ است اما جزئیات آن‌ هنوز نهایی نشده و حل و فصل کامل اختلاف نظرها در مورد جزئیات این دو موضوع نیازمند بحث بیشتر و اتخاذ تصمیمات سیاسی به ویژه در واشنگتن است.  بنابراین اگر دولت آمریکا اراده‌ای برای حفظ توافق سال 2015 داشته باشد و در عمل اقدامات لازم برای رفع موثر تحریم ها را انجام دهد، هیات های مذاکره کننده پس از بازگشت از پایتخت ها می‌توانند به توافق دست یابند.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در اینباره تصریح کرده است: تاریخ ، تجربه و رفتارشناسی آمریکا نشان داده است که به سیاستمداران و حاکمان آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد. برای ما ملاک هرگونه قضاوتی ، مشاهده رفتار عملی آمریکا خواهد بود. در موضوع لغو تحریم ها نیز باید منافع کامل ایران محقق شود و بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

کلیدواژه