دیدگاه رهبری؛ پیروزی سنگر تولید در جنگ اقتصادی دشمن
(last modified 1400-11-10T11:29:07+00:00 )
دلو 10, 1400 15:59 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری؛ پیروزی سنگر تولید در جنگ اقتصادی دشمن
    دیدگاه رهبری؛ پیروزی سنگر تولید در جنگ اقتصادی دشمن

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند، ایستادگی تولیدکنندگان مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، در واقع جهاد و از بزرگترین عبادت‌هاست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای روز یکشنبه در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، با تاکید بر اینکه طراحی‌های دشمن برای فتح سنگر تولید با شکست مواجه شد، خاطرنشان کردند: در این تهاجم به اقتصاد کشور، در معیشت مردم مشکلاتی به‌وجود آمد اما تولید به زانو درنیامد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش صراحتاً اعلام کرد که سیاست فشار حداکثری به شکست خفّت‌بار آمریکا منجر شد.

توسعه اقتصادی و رونق تولید، یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت‌ساز برای کشورهاست؛ در دوره‌ای که جنگ‌های کلاسیک معنا و مفهومی ندارد، افزایش قدرت اقتصادی با جهش تولید، نقش مهمی در ایستادگی مقابل روش‌های جدید تهاجم دارد.

دشمنان انقلاب اسلامی در سال‌های نخست عمر جمهوری اسلامی با جنگ نظامی به مقابله با ایران آمدند تا جلوی پیشرفت انقلاب نوپای مردمی با شاخصه استقلال کامل در همه مولفه‌های قدرت را بگیرند، اما پس از اینکه از این روش راه به جایی نبردند، روش‌های جدید را جایگزین کردند.      

"تحریم" و "فشار حداکثری" دو ابزار جدید دشمنان انقلاب اسلامی است تا با افزایش فشار بر اقتصاد ایران، چرخ تولید ملی را از حرکت بازدارند و در نهایت با تورم و فشار اقتصادی، نارضایتی مردم را نمایان کنند. با وجود همه مشکلات اما چرخ تولید در ایران در سایه فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه، چرخید تا مانع تحقق توطئه‌های دشمن شود.

زمانی که ویروس کرونا جهانی شد، وضعیت تامین کالاهای اساسی مردم در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا با چالش روبه‌رو شد، اما در ایران به سبب توجه به مقوله مهم تولید، تامین نیازهای ضروری مردم با مشکل روبه‌رو نشد.

علاوه بر این، در روزها و ماه‌های نخست شیوع بیماری کرونا برای درمان این بیماری، بسیاری از کشورها مشکل تامین تجهیزات پزشکی داشتند و نیاز به واردات بود. ایران اما با زیرساخت اطمینان‌بخش تولید در بخش بهداشت و درمان و نیز نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سرعت تجیهزات پزشکی مورد نیاز درمان بیماری کرونا از جمله دستگاه اکسیژن‌ساز و کیت تشخیص بیماری کرونا را تولید کرد.           

تولید در دیگر بخش‌های صنعتی ایران هم در وضعیت اطمینان‌بخشی قرار دارد و امروز صنعت پتروشیمی، صنعت فولاد، معدن و دیگر صنایع در همراهی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینان و کارگران نقش مهمی در فرایند مستحکم‌ترشدن پایه‌های سنگر تولید و اقتصاد ایران دارند.

برای مثال، صنعت پتروشیمی ایران نقش مهمی در تقویت تولید ملی و ارزآوری دارد و این صنعت پول‌ساز در اوج بحران و فشار حداکثری دشمن، بدون وابستگی و با تکیه بر دانش ایرانی در سال گذشته، 9 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت؛ یعنی یک سوم ارز مورد نیاز ایران در اوج تحریم‌ها، توسط صنعت پتروشیمی تامین شد. 

این نمونه موفقیت نشان می‌دهد، اقتصاد ایران با تکیه بر توان تولید داخلی و دانش کارآفرینان، به دور از فضای شرطی می‌تواند، ضمن قدرت‌سازی برای کشور، در مواقع بحرانی هم در تامین نیازهای اساسی مردم با مشکل روبه‌رو نشود.

به‌عبارتی به‌هر اندازه چرخ تولید ملی با قدرت و ساخت کالاهای با کیفیت در چرخش باشد، به‌همان اندازه امنیت اقتصادی ایران حفظ می‌شود و سنگر تولید و اقتصاد در برابر هجمه‌های بیرونی و جنگ اقتصادی در امان است.

کلیدواژه