دلو 12, 1400 10:18 Asia/Kabul
  • توافق دولت طالبان و پاکستان برای تشکیل کمیته مرزی مشترک
    توافق دولت طالبان و پاکستان برای تشکیل کمیته مرزی مشترک

دولت پاکستان و حکومت طالبان برای تشکیل کمیته مشترک جهت حل مسائل مرزی به توافق رسیدند.

به گزارش رادیو دری، پس از تنش و اختلافات مرزی اخیر میان پاکستان و دولت طالبان در خط مرزی دیورند در سفر «معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل، دو طرف برای تشکیل کمیته مشترک  مرزی به توافق رسیدند.

در بیانیه کمیته امنیت ملی پاکستان آمده است: معید یوسف در سفر ۲ روزه خود با «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس دولت  طالبان و «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه طالبان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه گفتگو کرد.

بررسی آخرین تحولات افغانستان در کنار تاکید بر تقویت تعاملات اقتصادی دوطرفه با هدف غلبه بر بحران فعلی افغانستان از مهمترین موضوعات بررسی شده در این دیدار‌ها بوده است.

توافق دولت طالبان و پاکستان برای تشکیل کمیته مرزی مشترک که در سفر مشاور امنیت ملی این کشور به کابل صورت گرفت ،در چارچوب رویکرد دو طرف برای حل تنش از طریق مفاهمه و گفتگواست.

 در ماه های اخیر تداوم حصار کشی در خط مرزی مشترک (دیورند) بین افغانستان و پاکستان توسط ارتش پاکستان موجب  بروز اختلاف بین دولت طالبان و اسلام آباد شده است.

 دیوارکشی پاکستان درمرزمشترک با افغانستان مربوط به دوره طالبان نیست و مقامات اسلام آباد از حدود شش سال پیش با اختصاص بودجه ای دراین زمینه عملا به تنش های مرزی دو کشور شدت بخشیده اند.

 درسال 1893 "سر هنری مورتمر دیورند"، وزیر کشورهند بریتانیایی(دوره استعمار بریتانیا بر هند) با حضور درکابل با امیر عبدالرحمان خان حاکم افغانستان قراردادی به امضا رساند که طبق آن  خط مرزی افغانستان و پاکستان که به خط دیورند معروف است تعیین گردید.

دولت پاکستان خط مرزی دیورند را به عنوان مرز  خود با افغانستان به رسمیت می‌شناسند،اما مردم این کشورآنرا قبول ندارند وهر گونه  دیوار کشی در امتداد این مرز توسط پاکستان را غیر قانونی می دانند.

 نوافق پاکستان با دولت طالبان برای تشکیل کمیته مرزی مشترک نشان میدهد که اسلام اباد بنا به ملاحظات مختلف حاضر نیست که ادامه دیوار کشی مرزی موجب تداوم و تعمیق تنش با این گروه بشود.

بر همین اساس درسفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل،توافقی با دولت طالبان انجام شده است تا اختلافات مرزی بدور از جنجال و هیاهوی سیاسی حل و فصل بشود. 

پیر محمد ملا زهی کارشناس شبه قاره می گوید،

 با توجه به مساله ایجاد دیوار مرزی دیورند وضعیت مناسبات پاکستان و طالبان متشنج است، اگرچه پاکستان امیدوار است بعد از این مساله درباره سایر مسائل با طالبان کار کند. 

البته طالبان هم مایل است تا تنش مرزی افغانستان با پاکستان خارج در فضایی دنبال شود که حمایت های سیاسی و همکاری اقتصادی اسلام آباد از دولت طالبان دچار خدشه نشود.

 طالبان که در انزوای دیپلماتیک به جهت عدم تمایل کشورها برای به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه قرار گرفته است حاضر نیست روابط حسنه خود با پاکستان را دچار اختلال کند.

با توجه به تنگنای شدید اقتصادی افغانستان در دوره حاکمیت طالبان، این گروه باید روزنه همکاری و حمایت سیاسی پاکستان را محفوظ نگه دارد و به همین دلیل توافق کرده تا در قالب یک کمیته مشترک اختلافات مرزی با پاکستان را برطرف کند.

کلیدواژه