اعلام جبهه نظامی جدید علیه طالبان افغانستان
(last modified 1400-11-16T13:58:07+00:00 )
دلو 16, 1400 18:28 Asia/Kabul
  • اعلام جبهه نظامی جدید علیه طالبان افغانستان
    اعلام جبهه نظامی جدید علیه طالبان افغانستان

جبهه نظامی ضد طالبان با نام‌ "جبهه آزادی افغانستان" اعلام حضور کرد.

 "جبهه آزادی افغانستان" در یک‌ ویدیو اعلام کرد: اقدامات طالبان در بازداشت خبرنگاران، زنان آزاده و‌ معترض و وضعیت زنان از دلایل خیزش آنان است.در روزهای اخیر شماری از فعالان حقوق زنان در مناطق مختلف افغانستان بویژه کابل پایتخت بازداشت شده اند.

جبهه آزادی افغانستان گفته که با جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود ارتباط ندارد.جزئیات بیشتری از این جبهه و رهبری آن در دست نیست.

این در حالی است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در برخی از نقاط کشور درگیری های پراکنده ای بین برخی از نیروهای موسوم به جبهه مقاومت و طالبان درگرفت.

اعلام موجودیت"جبهه آزادی افغانستان"که از طریق انتشار یک ویدیو در فضای مجازی خود را به عنوان جبهه ای برای مقابله با طالبان معرفی کرده است،می تواند هشداری برای دولت طالبان در خصوص شکل گیری جرین های مردمی ضد این گروه درصورت  اصرار بر اعمال محدودیت ها  در افغانستان برای گروه های مختلف،افراد و تشکل ها است.

طالبان که  تابستان گذشته قدرت را مجددا در افغانستان در اختیار گرفت،برغم وعده به احترام به ازادی های فردی و اجتماعی و محترم شمردن حقوق اقشار مختلف به خصوص زنان در این کشور،اما در شرایط کنونی،اعتراض ها در افغانستان به طالبان درباره عدم توجه به کنوانسیون های حقوق بشری بشدت بالا گرفته است.

درداخل افغانستان  درباره نحوه مواجهه با برنامه های حکومت داری طالبان که به باور مردم این کشور در تضاد با آزادی های فردی ،اجتماعی،حقوق زنان و فعالیت آزادانه رسانه ها قرار دارد،دو دیدگاه وجود دارد.

دیدگاه اول معتقد است که باید با روشنگری بیشتر در داخل افغانستان و برگزاری اعتراض های آرام مدنی به شیوه مساالمت آمیز با رویه ها و اقدامات طالبان مقابله کرد و در این مسیر از حمایت های جامعه جهانی نیز از طریق عدم به رسمیت شناختن طالبان در اعمال فشار بر این گروه برای ایجاد تغییرات اساسی در حکومتداری بهره گرفت.

دیدگاه دوم نیزبا طرح این مسئله که هر گونه اعتراض مدنی در افغانستان به تغییر در باورها و سیاست های طالبان منجر نمی شود می گوید،برای ایجاد تغییردرشرایط کنونی افغانستان باید با این گروه مقابله نظامی کرد تا از این طریق بتوان فضا را متناسب با رضایت افکار عمومی در این کشور تغییر داد.

در روزهای نخست تسلط طالبان بر کابل،احمد مسعود و طرفدارانش با جبهه مقاومت در مقابل طالبان صف ارایی کردند و با گذشت حدود شش ماه،"جبهه آزادی افغانستان" نیزبا اعلام موجودیت در این کشور ، ظاهرا خود را  برای نبرد با طالبان آماده کرده است، اگر چه هنوز جزییاتی از برنامه های این جبهه منتشر نشده است.     

با توجه به آنکه از تابستان گذشته تاکنون شرایط اقتصادی،اجتماعی و امنیتی برای مردم افغانستان بتدریج نگران کننده تر از گذشته شده است و دولت طالبان نیز نتوانسته اطمینان لازم برای مردم جهت دسترسی آسان آنان به نیازهای اولیه مانند غذا و دارو را فراهم کند،در شرایط کنونی موقعیت طالبان بشدت در بین افکار عمومی  افغانستان تضعیف شده است.

این احتمال وجود دارد که افزایش ترس مردم از خطر گرسنگی و قحطی در افغانستان،به شکل گیری درگیری های مسلحانه بین مردم و طالبان در این کشور منجر شود و حتی هرح و مرج نیز به دلیل تلاش برای ادامه حیات و بقا در بین مردم  افزایش پیدا کند.    

جبهه نظامی جدیدی علیه طالبان اعلام موجودیت کرد

             

کلیدواژه