دلو 21, 1400 12:28 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره احیای داعش در افغانستان، سوریه و عراق
    هشدار سازمان ملل درباره احیای داعش در افغانستان، سوریه و عراق

«ولادیمیر ورونکوف» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم روز چهارشنبه نسبت به احیای داعش در سوریه، عراق و افغانستان هشدار داد.

به گزارش ردیو دری؛ «ولادیمیر ورونکوف» در گزارش خود به شورای امنیت گفت: مبارزه نظامی با داعش کافی نخواهد بود بلکه باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تهدید این گروه تروریستی صورت داد.

به گفته او ، داعش همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به ویژه با حضور ۶ تا ۱۰ هزار تروریست در سوریه و عراق است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: درست است که داعش در سطح رهبری خود خساراتی را متحمل شده است، اما گروه‌های وابسته به آن سطح بالایی از فعالیت و حملات را در آفریقا حفظ کرده‌اند.
هشدار این مقام ارشد سازمان ملل در باره احیای داعش در کشورهایی که قبلا فعالیت گسترده ای داشته اند با توجه به افزایش فعالیتهای تروریستی عناصر این گروه در افغانستان، عراق و سوریه معنا پیدا می کند. آمریکا در این زمینه نقش مهمی با آزاد کردن زندانی های داعش در سوریه و نیز کمک به داعشی ها در عراق و افغانستان ایفا می کند.

واشنگتن اخیرا در عملیاتی مدعی کشتن «ابوابراهیم القرشی» سرکرده داعش دراستان ادلب سوریه شد ، با این حال آمریکا اکنون با انتقال داعشی های زندانی از سوریه به عراق و پیوستن آنها به سایر داعشی های فعال دراین کشور درصدد افزایش ناامنی و بی ثباتی در این کشور است.  

پیش‌تر استاندار حسکه سوریه در دیدار با رؤسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در این استان گفته بود: داعش یک طرح آمریکایی است که هدفش ایجاد هرج‌ومرج، هراس و کشتار در کشورهای جهان و تخریب هدفمند آن است.

«مصعب الحلبی» عضو پارلمان سوریه می گوید:  سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حمله داعش به زندان حسکه که باعث فرار صدها زندانی شده بود، دست داشتند.
داعش در سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش‌های عمده از این دو کشور متلاشی و شکست خورد، اما با این وجود هنوز هسته‌ها و بقایای آن در عراق و سوریه دست به عملیات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی می‌زنند.دولت عراق درسال 2017 با بازپس‌گیری کل قلمرو خود که حدود یک سوم از خاک این کشور بود، پیروزی بر داعش را اعلام کرد.

با وجود این شکست، گروه تروریستی داعش هنوز دارای هسته‌هایی در مناطق شمالی، شرقی و جنوبی عراق است و در دو ماه گذشته به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق شدت بخشیده است. در ماه‌های اخیر، حملات گروه تروریستی داعش به ویژه در مناطق بین استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و دیاله عراق افزایش یافته است.

در مورد افغانستان نیزنقش آمریکا در استقرار و عملیات این گروه تروریستی در این کشور غیر قابل انکار است. واشنگتن در چند سال اخیر به طور حساب شده ای به پشتیبانی از عناصر داعشی به ویژه در شمال افغانستان پرداخت. مقامات روسیه بارها بر این مساله تاکید کرده اند که آمریکا در راستای منافع و اهداف خود ،انواع کمکهای لجستیکی و تسلیحاتی را برای داعش مستقر در افغانستان فراهم می کرده است.

به گفته سازمان ملل، پس از تسلط طالبان بر افغانستان حضور داعش در این کشور تقویت شده است. شمار نیروهای وابسته به داعش در افغانستان از 2200 نفر که قبلاً تخمین زده می‌شد، پس از آزادی شمار زیادی از آن‌ها از زندان‌های افغانستان توسط طالبان به حدود چهار هزار نفر افزایش یافته است.

«پیرمحمد ملازهی»کارشناس سیاسی می گوید: آمریکا،جای خالی خود در افغانستان را با داعش پر کرده است.

بدین ترتیب نه تنها صداقت آمریکایی ها درباره مبارزه با داعش کاملا زیر سئوال است، بلکه مشخص شده که بدون حمایت واشنگتن ، داعش هیچ گاه قادر به ارتکاب جنایات خود در کشورهای عراق ، سوریه و افغانستان نبوده و اکنون نیز درراستای اهداف خود به حمایت از عناصر این گروه تروریستی پرداخته است.
1- Vladimir  Voronkov

کلیدواژه