دلو 25, 1400 08:26 Asia/Kabul
  • سفر وزیر خارجه طالبان به قطر
    سفر وزیر خارجه طالبان به قطر

وزیر خارجه دولت طالبان در افغانستان در صدر هیاتی عالی رتبه برای دیدار با نمایندگان برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه اروپا عازم قطر شد.

 «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان پیشترهم  در سفر به دوحه پایتخت قطر با مسئولان مختلف این کشور  دیدار کرده بود.

وزارت خارجه دولت طالبان در بیانیه‌‌ای اعلام کرد، این هیات متشکل از برخی وزیران و معاونان وزارتخانه‌ها قرار است در قطر نشست‌های مشترکی با نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس، هیات اتحادیه اروپا، اتحادیه‌های علمای دینی و نمایندگی‌های سیاسی برخی کشورها داشته باشد که فعالیت خود را از کابل به قطر منتقل کرده‌اند.

درادامه این بیانیه بدون توضیح درباره دستورکار این نشست‌ها آمده که در دیدارها قرار است درباره مسائل مهم بحث و گفت‌وگو شود.

در هفته های اخیر سفرهای  مقامات طالبان به کشورهای مختلف برای جلب کمک و همکاری آنان در تامین نیازهای افغانستان افزایش پیدا کرده است.

 دولت طالبان که تاکنون موفق نشده است نظر کشورها و نهادهای مختلف بین المللی برای شناسایی رسمی حاکمیت این گروه در افغانستان را جلب کند، در هفته های گذشته تلاش مضاعفی را برای جلب کمک های بشر دوستانه دیگر کشورها برای مردم افغانستان در پیش گرفته است.

اقتصاد افغانستان که از زمان حاکمیت مجدد طالبان در تابستان گذشته بتدریج رو به وخامت رفته است، شرایط را برای دولت طالبان بسیارپیچیده کرده است.

بلوکه شدن دارایی های افغانستان توسط آمریکا وعدم دسترسی طالبان به منابع بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور برای تامین نیازها و واردات کالاهای اساسی موجب شده تا تورم گسترده به همراه کاهش شدید ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی، کمبود جدی کالاهای اساسی در بازارهای مصرف افغانستان موجب شده تا علیرغم تورم شدید اما دسترسی مردم به کالاها و محصولات مورد نیاز از جمله مواد غذایی بشدت محدود باشد.

وجود این شرایط سبب شده تا احتمال فروپاشی اقتصادی و خطر جدی گرسنگی و قحطی میلیون ها نفر درافغانستان از جمله زنان و کودکان افزایش پیدا کند که این مسئله می تواند دوام حکومت طالبان را با بحران روبرو کند.

 بر همین اساس دولت طالبان رایزنی های گسترده ای را در دستور کار قرار داده تا بتواند کشورها، نهادها و اتحادیه های مختلف منطقه ای و بین المللی را برای جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی درافغانستان متقاعد کند.

حضورهیاتی از طالبان در نشست اسلو و مذاکره با نمایندگان برخی کشورهای اروپایی وامریکا، سفرهیاتی  ازاین گروه  به سوئیس در هفته گذشته در راستای راهبرد دولت طالبان برای جلب کمک های بشر دوستانه جامعه جهانی با هدف جلوگیری از وخیم شدن اوضاع در افغانستان صورت گرفت.

 درخواست کمک های بشر دوستانه از اتحادیه اروپا و انفکاک این بخش از مسائل سیاسی نشان می دهد که طالبان خواستارحمایت و کمک غربی ها برای پایدار شدن حکومت این  گروه در افغانستان است و  این کمک ها را در شرایط فعلی بشدت ضروری می دانند.    

وزیر خارجه طالبان هم در صدر هیاتی بلند پایه به دوحه سفر کرده تا بتواند ضمن دیدار با مقامات قطری، با مسئولان نمایندگی های سیاسی کشورهایی که پس ازسقوط دولت اشرف غنی، دفاتر خود را از افغانستان به قطر منتقل کرده اند رایزنی کرده تا نظر آنان برای حمایت از افغانستان و ارسال کمک های غذایی  و دارویی به این کشور را جلب کند. 

 سفر سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان به قطر      

کلیدواژه