عقرب 30, 1395 11:33 Asia/Kabul
  •  افزایش اختلافات در درون دولت آمریکا

با نزدیک شدن به موعد واگذاری قدرت به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا ، اختلافات در داخل دولت باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات این کشور افزایش یافته است.

در این راستا" اشتون کارتر"وزیر دفاع و"جیمزکلاپر" مدیرمستعفی اطلاعات ملی آمریکا از" اوباما" خواسته اند  تا "مایکل راجرز "رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای ) را به دلیل دیدار با دونالد ترامپ  از مقامش برکنار کند. راجرز روز پنجشنبه در نیویورک با ترامپ بدون اطلاع مقامات مافوق خود دیدار کرد که نارضایتی مقامات ارشد دولت اوباما را به دنبال داشت. با این حال  توصیه های صورت گرفته برای برکناری وی به قبل از این دیدار برمی گردد.راجرز یکی از گزینه های ترامپ برای تصدی سمت ریاست اطلاعات ملی است که وظیفه اش نظارت بر 16 آژانس اطلاعاتی آمریکااست.

به نظر می رسد اکنون مقامات دولت اوباما در زمینه نحوه برخورد با ترامپ دو رویکرد متفاوت را در پیش گرفته اند .عده ای از آنها مانند جیمزکلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از سمت خود استعفا داده اند.این مساله بیشتر به دلیل آگاهی آنها در زمینه عدم توافق با ترامپ و دیدگاههای وی صورت گرفته تا قبل از اینکه توسط وی از کار بر کنار شوند ، خود سمت شان را ترک کنند. در واقع استعفای کلاپر را می توان به منزله آغاز روند انتقال قدرت در آمریکا و تغییر مقامات دولتی ناسازگار با سیاست ها و اهداف دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا تلقی کرد.

در عین حال می توان این استعفا را نشانه مخالفت آشکار کلاپر با برنامه های ترامپ به عنوان یک راست گرای افراطی دانست که خواهان تغییر اساسی برنامه ها و اقدامات اوباما رئیس جمهوری دموکرات آمریکا است . اما در مقابل ، برخی دیگر از مقامات ارشد دولت اوباما ،رویکرد سازش و همزیستی با ترامپ برای  حفظ سمت کنونی خود و یا تصدی پست مهم دیگری را در دولت ترامپ در پیش گرفته اند.نمونه آنها مایکل راجرز است که در واقع با پشت کردن به رئیس کنونی خود ، به رایزنی با ترامپ  برای تصدی احتمالی یک پست حساس  پرداخته است.

راجرز در آوریل 2014 و پس از افشاگری "ادوارد اسنودن" پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا درباره جاسوسی ان اس ای از مردم آمریکا و سایر کشورها که موجب متزلزل شدن اعتماد مردم به آژانس امنیت ملی آمریکا شد، ریاست این آژانس را به عهده گرفت.برغم اینکه راجرز در دولت اوباما این سمت را بر عهده دارد ، اما آشکارا اختلافات عمیقی با وی در زمینه حدود و ثغور فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا دارد .پس از افشا گری های اسنودن  که موجب آشکار شدن گستره جاسوسی این نهاد اطلاعاتی و امنیتی از شهروندان آمریکایی و مردم و سیاستمداران دیگر کشورها شد ، فشار افکار عمومی و سازمان های حقوق بشری در داخل و بیرون از آمریکا باعث شد تا اوباما با ارایه لایحه ای در صدد محدود کردن دایره فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا بر آید .برغم تصویب این لایحه در کنگره و امضای اوباما ،آژانس امنیت ملی تاکنون به بهانه های مختلف از اجرای مفاد آن که در بردارنده برخی محدویت ها در زمینه فعالیتهای اطلاعاتی آن است شانه خالی کرده است. با توجه به رویکرد خصمانه ترامپ در قبال مهاجران  بویژه مسلمانان و اهمیت مساله مبارزه با تروریسم از دیدگاه وی ، می توان پیش بینی کرد که ترامپ از گسترش دامنه فعالیت سازمانهای اطلاعاتی وامنیتی آمریکا هواداری خواهد کرد که این مساله مورد نظر راجرز نیز محسوب می شود.

لذا می توان انتظار داشت که وی از اعضای آینده دولت ترامپ باشد .اما از دیدگاه دولتمردان کنونی آمریکا ، اقدام راجرز برای دیدار با ترامپ در واقع  به مثابه نوعی پیمان شکنی با اوباما است و به همین دلیل وزیر دفاع و رئیس اطلاعات ملی آمریکاخواهان برکناری وی از سوی اوباما شده اند. البته در این میان برخی مقامات ارشد آمریکا هستند که بی توجه به روی کار آمدن ترامپ، تاکید کرده اند که کماکان قصد باقی ماندن در سمت خود را دارند که نمونه آن جانت یلن رئیس فدرال رزرو(بانک مرکزی)آمریکا است که برغم تفاوت دیدگاهها و رویکرداقتصادی و مالی وی با ترامپ، اعلام کرده که قصد ترک پست خود را ندارد.

 

کلیدواژه