تشدید وخامت اوضاع در شرق اوکراین و چشم انداز درگیری های گسترده
(last modified 1400-11-30T09:37:44+00:00 )
دلو 30, 1400 14:07 Asia/Kabul
  • تشدید وخامت اوضاع در شرق اوکراین و چشم انداز درگیری های گسترده
    تشدید وخامت اوضاع در شرق اوکراین و چشم انداز درگیری های گسترده

اوضاع امنیتی شرق اوکراین در روزهای اخیر بحرانی شده و احتمال وقوع درگیری های گسترده بین جدایی طلبان و ارتش اوکراین افزایش یافته است. در این راستا سران جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین روز جمعه در پی تشدید تنش‌ها اعلام کردند که درصدد هستند 700 هزار نفر از ساکنان غیرنظامی این مناطق را به خاک روسیه منتقل کنند.

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین در بیانیه‌ ای ازساکنان غیرنظامی خواسته است به دلیل تشدید وخیم شدن اوضاع هرچه سریع تر این منطقه را ترک کنند. وی، ارتش اوکراین را به جمع‌ آوری نیرو و استقرار سلاح‌ های مرگبار در طول خطوط تماس متهم کرد و گفت که نیروهای اوکراینی در تدارک تصرف دونباس هستند. 

لئونید پاسچنیک، رئیس جمهوری خودخوانده لوهانسک نیز به تبعیت از اقدام دونتسک و ضمن متهم کردن کی‌ یف به تدارک یک حمله نظامی، از ساکنان این منطقه خواست برای حفظ جان خود و ترک این مناطق، به مقصد روسیه آماده باشند. 

هم زمان با تشدید تنش های نظامی و حملات متقابل توپخانه ای و خمپاره ای، اقدامات خرابکارانه نیز در این مناطق رخ داده است. از جمله، دو انفجار شدید در لوهانسک روی داده که در پی آن، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا منفجر شده است.

شامگاه روز جمعه نیز یک خودرو در نزدیکی یک ساختمان دولتی در دونتسک منفجر شد. ظاهرا هدف این انفجار، خودروی رئیس پلیس منطقه دونتسک بوده که در این انفجار آسیبی ندیده است. 

جدایی طلبان شرق اوکراین که از زمان آغاز درگیری‌ ها در سال 2014 کنترل دونتسک و لوهانسک را در دست دارند، در دو روز گذشته ارتش اوکراین را به انجام حملات توپخانه‌ ای و خمپاره‌ ای به این مناطق متهم کرده‌اند. این اتهامات همچنین به صورت متقابل از سوی دولت اوکراین به نیروهای جدایی‌ طلب وارد شده است؛ مسأله‌ ای که به اعتقاد کشورهای غربی، می‌ تواند زمینه‌ ساز بهانه‌ ای برای اقدام نظامی روسیه باشد. ضمن این که آمریکا تصمیم سران دو منطقه دونتسک و لوهانسک به انتقال ساکنان غیرنظامی این مناطق به خاک روسیه را دستوری از سوی مسکو و با هدف انحراف افکار عمومی برای حمله به اوکراین دانسته است. به عبارت دیگر، آمریکا مدعی است که روسیه در راستای ایجاد بهانه های لازم برای مداخله نظامی درشرق اوکراین، این اقدامات را سامان داده است؛ اتهاماتی که قویا از سوی مسکو تکذیب شده است.  

به هر حال، شروع حملات توپخانه ای ارتش اوکراین به مناطق جدایی طلبان و همچنین، درخواست سران دونتسک و لوهانسک برای عزیمت مردم به روسیه، از وخامت اوضاع در منطقه حکایت دارد. مسکو پیش از این اعلام کرده که ارتش اوکراین در صدد حمله گسترده به منطقه دونباس و به اصطلاح یکسره کردن کار جدایی طلبان است. در مقابل، دولت اوکراین این مساله را انکار کرده و روسیه را به بهانه جویی به منظور مداخله نظامی در شرق اوکراین متهم می کند.

بدین ترتیب با توجه به تشدید درگیری ها در شرق اوکراین و اتهامات  متقابل، احتمال برخورد نظامی میان دو کشور همسایه افزایش یافته است. بویژه این که مقامات آمریکایی و برخی از متحدان واتشنگتن، بدون ارائه مستنداتی، از حتمی بودن حمله روسیه به اوکراین خبر می دهند و برای آن، روز و تاریخ دقیقی مطرح می کنند. این سیاست بر طبل جنگ کوبیدن آمریکا، حتی اعتراض مقامات ارشد اوکراین را در پی داشته و آن را عامل افزایش هراس عمومی در این کشور و خروج سرمایه های مادی و انسانی از اوکراین توصیف کرده اند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به دولت آمریکا و رسانه‌های غرب درباره افزایش تنش در مرزهای اوکراین از طریق اطلاعات نادرست هشدار داد. زلسنگی گفت: دولت آمریکا باید اوضاع اوکراین را از طریق کی‌یف جویا شود و دراین زمینه از واسطه استفاده نکند زیرا دولت اوکراین خطرات موجود از سوی روسیه را بهتر می‌داند.

لاوروف: پایان بحران اوکراین به روسیه بستگی ندارد

روسیه، تقویت نظامی اوکراین از سوی غرب را غیرقابل قبول خواند

شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد

کلیدواژه