حوت 01, 1400 08:42 Asia/Kabul
  • نگرانی سازمان ملل از گسترش داعش در افغانستان
    نگرانی سازمان ملل از گسترش داعش در افغانستان

دبیرکل سازمان ملل درباره خطر گسترش تروریسم داعش از افغانستان ابراز نگرانی کرد. «آنتونیو گوترش» گفت: تروریست‌ها در استفاده از خلاء قدرت، مهارت دارند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل  گفت: خطرهای سرایت تروریسم به خارج از افغانستان و همچنین گسترش نگران‌کننده تروریسم در برخی از کشورهای آفریقایی نشان می‌دهد که تروریست‌ها چقدر در بهره‌برداری از خلاء قدرت و براندازی دولت‌های شکننده مهارت دارند.

کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل پیشتر در گزارشی نوشته بود، بازگشت طالبان به قدرت نگرانی‌هایی را درباره تبدیل افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی به وجود آورده است.

ابراز نگرانی سازمان ملل از گسترش افراط گرایی در افغانستان و سرایت آن به کشورهای منطقه و جهان ناشی  از شرایطی است که افغانستان با آن روبرو است.

خلاء ایجا د شده قدرت در افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور از تابستان سال گذشته، این فرصت را برای گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده به وجود آورده که ضمن تشدید اقدامات مرگبار خود در افغانستان، در سطح منطقه ای نیز ناامنی به وجود آوردند.

در ماه های گذشته به رغم تاکید دولت موقت طالبان برای تامین امنیت همه مردم افغانستان،اما اقدامات مرگبار و تروریستی داعش افزایش قابل توجهی داشت که این مسئله ضعف این گروه در مقابله با ناامنی ها را برجسته کرد.     

دراکتبر2021 دو حمله تروریستی به نمازگزاران شیعی در دو نمازجمعه در ولایات قندوز و قندهار که صدها شهید و مجروح برجای گذاشت، انتقادهای گسترده ای را علیه دولت موقت طالبان در پی داشت.

در پی این حملات جنایتکارانه داعش، علمای شیعه افغانستان خواستار توجه جدی دولت طالبان به مسئولیت خود برای تامین امنیت همه آحاد جامعه از جمله شیعیان این کشور شدند.

چندی پیش نیزحمله تروریستی دیگری در ولایت هرات توسط تروریست های داعشی انجام شد که دراثر آن هفت غیرنظامی جان باختند و ده نفر دیگر زخمی شدند.

با تداوم حملات و فعالیت های جنایتکارانه  داعش در افغانستان، کشورهای منطقه و همسایه افغانستان  نیز نگران تشدید ناامنی ها در این کشور و تسری آن به دیگر کشورها از طریق ادامه فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان هستند. 

برهمین اساس است که در نشست های دو یا چند جانبه در سطح منطقه ای و بین المللی با موضوع افغانستان، شرکت کنندگان ضمن تاکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور، از دولت طالبان خواسته اند تا به سرعت و در اقدامی موثر مانع از ادامه فعالیت گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان شوند. 

در چنین شرایطی ضرورت مقابله جدی و موثر دولت طالبان با داعش در افغانستان و تامین امنیت نه تنها به یک خواست ملی در این کشورتبدیل  شده است بلکه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیز با توجه به اولویت های منافع خود، برخورد قاطع با گروه های تروریستی را در افغانستان خوارستار هستند. 

درگیری طالبان با بحران های مختلف در افغانستان موجب شده است تا این گروه تمرکز کافی بر سیاست ها و اقدامات موثر ضد تروریستی نداشته باشد که این مسئله ضمن به خطر انداختن امنیت داخلی، مخاطراتی جدی برای کشورهای منطقه در پی دارد.

این گمانه وجود دارد که ممکن است طالبان در اعتراض و واکنش به تمایل نداشتن جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه، قصد دارد با نوعی مدیریت بحران ناشی از فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان، هرگونه اقدام موثر ضد افراط گرایی را در ازای به رسمیت شناختن طالبان در این کشور از سوی جامعه جهانی انجام دهد.

سازمان ملل خواستار همکاری بیشتر سازمان امنیت جمعی در افغانستان شد

داعش و القاعده درصدد تقویت نیروهای خود در افغانستان هستند

هشدار سازمان ملل درباره گسترش نفوذ داعش در افغانستان

کلیدواژه