حذف نام اشرف غنی از لیست سران جهان اقدامی در جهت رفع موانع از مسیر ایجاد تعامل با طالبان است
(last modified 1400-12-07T09:42:58+00:00 )
حوت 07, 1400 14:12 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: حذف نام اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان از لیست سران جهان توسط سازمان ملل متحد اقدامی در جهت رفع موانع از مسیر ایجاد تعامل با طالبان است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: رها سازی ریاست جمهوری افغانستان از سوی اشرف غنی مهمترین عامل شکست جمهوریت و دولت قبلی بود و او دیگر اهمیت و اعتباری نزد سازمان ملل متحد ندارد.  

وی با اشاره به حذف نام محمد حنیف اتر از لیست وزیران خارجه جهان هم عنوان کرد: اشرف غنی رئیس جمهوری سابق و محمد حنیف اتمر وزیر خارجه سابق افغانستان دیگر آن جایگاه سیاسی قبل را که از دولت افغانستان نمایندگی می کردند، ندارند و با نبود آن ها بر سر قدرت، این وجهه بین المللی به آن ها داده نخواهد شد.

اخیرا گمانه زنی هایی مطرح شده که اظهارات نصیر احمد فایق که اکنون کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل را بر عهده دارد علیه دولت اشرف غنی و برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه نامه حنیف اتمر وزیر خارجه سابق افغانستان به سازمان ملل در این خصوص که آقای فایق نماینده دولت افغانستان نیست و احمد ولی نعیمی را برای این پست معرفی کرده که از سوی سازمان ملل رد شده دلیل حذف نام اشرف غنی و اتمر از لیست سران جهان شده است.

سلجوقی در این مورد گفت: به نظر نمی رسد فقط فرستادن یک نامه و محتویات و ادبیات آن سبب این تصمیم شده باشد. واقعیت این است که نه اشرف غنی اکنون رئیس جمهوری افغانستان است و نه حنیف اتمر وزیر خارجه. نه حکومتی در تبعید وجود دارد که مدعی بازگشت به قدرت باشد و نه موضعی از سوی آن ها برای تغییر وضعیت کنونی اعلام شده و سازمان ملل متحد هم یک روند عادی خود را طی کرده است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: از اینرو سازمان ملل متحد کم کم به سوی یک تعامل با حکومت طالبان حرکت می کند به همین خاطر مسوولان دولت قبلی را از اعتبار ساقط کرده تا در آینده زمینه تعامل بیشتری با طالبان فراهم شود. ممکن است در روزهای آینده تصمیم سازمان ملل متحد شامل آقای فایق هم بشود و این کرسی خالی بماند تا تصمیم کشورها و سازمان ملل نسبت به حکومت طالبان مشخص شود. اکنون آقای نعیمی یا آقای فایق هیچ کدام به نمایندگی از مردم افغانستان حرفی برای گفتن ندارند ضمن اینکه نمی توانند پلی هم بین تصامیم سازمان ملل و حکومت طالبان باشند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان اظهار کرد: اکنون تعداد زیادی از کشورها از طالبان می خواهند شرایطی را بپذیرند تا زمینه مشروعیت سیاسی و به رسمیت شناسی برای آن ها فراهم شود از جمله اینکه حکومت فراگیر ایجاد کنند، حقوق اساسی شهروندی و حقوق بشر را رعایت کنند، زمینه تحصیل برای زنان فراهم نموده و حقوق آنان را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که سازمان ملل شرایطی وضع می کند باید قبل از آن برخی موانع را از سر راه بردارد که حذف نام اشرف غنی از لیست سران جهان از جمله آن هاست تا قدمی برای تعامل با طالبان از سوی این سازمان برداشته شود. بنابراین اقدامات سازمان ملل می تواند زمینه ای را فراهم کند تا کشورها هم متوجه شوند که شرایط برای ورود به تعامل با طالبان آماده است. سازمان ملل متحد همچنان مساله افغانستان را به عنوان یک موضوع جدی منطقه ای روی دست دارد و حکومت طالبان هم باید آماده شود که شرایط سازمان ملل را بپذیرد.

سلجوقی با اشاره به اظهارات انس حقانی از چهره های ارشد طالبان مبنی بر اینکه روند به رسمیت شناسی طالبان بدون سر و صدا در حال پیگیری است، گفت: کشورهای مختلف دنیا هم مواضع خود را نسبت به طالبان تعدیل کرده اند، گفت و گوی نمایندگان کشورهای خارجی با نمایندگان طالبان در قطر و دعوت نمایندگان طالبان به نشست ها و کنفرانس های مهم منطقه ای و بین المللی از نشانه های آن است و اظهارات انس حقانی هم حاصل برداشت وی از رفتارهای سازمان ملل و برخی کشورها در مورد افغانستان و طالبان است.

به گفته سلجوقی در صورتی که طالبان از خود انعطاف نشان دهند، در مسیر ایجاد حکومت فراگیر گام بردارند و حقوق زنان را رعایت کنند بسترها برای به رسمیت شناسی آنان آماده می شود و طالبان هم به این موضوع امیدوار شده اند.

 

کلیدواژه