حوت 10, 1400 16:32 Asia/Kabul
  • اعتراض به بازرسی منازل شهروندان در افغانستان
    اعتراض به بازرسی منازل شهروندان در افغانستان

شماری از مردم و فعالان مدنی افغانستان  ادامه بازرسی منازل شهروندان از سوی نیروهای طالبان را به منزله نقض حریم خصوصی  دانستند و خواستار توقف آن شدند. 

به گزارش رادیو دری؛معترضان معتقدند: طالبان به بهانه یافتن سلاح و جنگجویان با نقض حریم خصوصی افراد و شکستن درب منازل مردم در کابل و ولایت های پروان و کاپیسا دست به تصفیه قومی زده اند.
این در حالی است که طالبان هدف از این  عملیات را یافتن افراد سارق ،شرور، مجرمان و ضبط سلاح و  مهمات عنوان کرده است.
با توجه به اینکه هدف واقعی طالبان از ورود زورمندانه به منازل مردم مشخص نیست سوظن های زیادی در مورد اهداف طالبان از این عملیات در داخل و خارج از افغانستان بروز کرده است. این موضوع از چند جهت قابل تامل است .اول انکه طالبان به دنبال مخالفان و مقامات سابق دولت است که تصور می کند در منازل پنهان شده اند. دوم آنکه طالبان براین تصور است که سلاح هایی که در شش ماه گذشته در میان مردم و مخالفان  پخش شده اند در آینده به جنگ خانه به خانه با طالبان منجر شود.
پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:
"نگرانی طالبان از سلاحهایی است که گمان می کند در منازل پنهان کرده اند .با این حال به نظر می رسد طالبان سیستم استخباراتی قوی شهری را نیز به راه انداخته تا از وقوع هر گونه مخالفتی در بین مردم جلوگیری کند"
طالبان براین تصور است که سلاح تنها ابزار مخالفان برای رویارویی احتمالی است.این در حالی است که طالبان با دست زدن به اقداماتی که جامعه سنتی و مذهبی افغانستان بر نمی تابد بر دامنه مخالفتها با خود می افزاید. زیرا از دیدگاه مردم افغانستان طالبان به عنوان گروه مسولیت پذیر نباید هنجارهای اجتماعی و سنتهای عمومی را نادیده بگیرد و حریم خانواده ها را زیر پابگذارد
فرجاد امین کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:
خط قرمز مردم افغانستان سنتها و حریم خانواده است و از این تعجب دارند که طالبان خود به این اداب واقف است اما حربم شکنی می کند .این بیانگر اوج نگرانی طالبان از بروز مخالفت های شهری است."
در هر حال،مردم افغانستان انتظار دارند طالبان به عنوان قدرت مسول رفتارش فراقانونی نباشد و اقدامی را صورت ندهد که منجر به زیر پاگذاشتن حریمهای خانوادگی شود.علاوه برابن محافل غربی با به دست اوردن بهانه اقدام به افزایش فشارهای خود بر طالبان ومردم افغانستان می کنند که بیش از پیش انان را به دردسر می اندازد.

کلیدواژه