حوت 14, 1400 12:11 Asia/Kabul
  • هشدار روسیه درباره اعزام تروریست های داعشی به اوکراین
    هشدار روسیه درباره اعزام تروریست های داعشی به اوکراین

سازمان اطلاعات خارجی روسیه (1) روز جمعه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که آمریکا تروریست‌های داعش را در پایگاه «التنف» سوریه برای اعزام به اوکراین آموزش می‌دهد. در این بیانیه تصریح شده که پایگاه التنف که تحت کنترل نیروهای آمریکایی در سوریه است، شاهد آماده سازی و آموزش تروریست‌های وابسته به داعش برای انتقال آنها به اوکراین و استفاده از آنها در شرق اوکراین (دونباس) بوده است.

سازمان اطلاعات روسیه اعلام کرد: «در پایان سال 2021 ، آمریکایی‌ها ده‌ها تروریست داعشی را از اتباع روسیه و کشورهای مستقل همسود آزاد و به پایگاه التنف تحت کنترل ایالات متحده اعزام کردند تا در آنجا، تحت عملیات ویژه از جمله آموزش روش های انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی با تمرکز بر منطقه دونباس قرار گیرند.»

این بیانیه می افزاید: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا به تشکیل واحدهای جدید داعش در غرب آسیا و کشورهای آفریقایی ادامه می‌دهند و قرار است با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای ناتو به اوکراین منتقل شوند. شرکت در فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی در اوکراین از طریق خاک لهستان برنامه آمریکا برای تروریست‌های داعش است.»

هشدار روسیه در باره آموزش و انتقال تروریست های تکفیری از جمله داعشی ها از سوریه و دیگر نقاط به اوکراین توسط آمریکا نشان می دهد که واشنگتن هم چنان رویه پیشین خود در باره استفاده ابزاری و حمایت از تروریست ها در راستای اهداف کلان خود را ادامه می دهد. تا قبل از این، آمریکا به صورت مستقیم پس از ناآرامی های سوریه در سال 2011 ، سیاست حمایت و تسلیح گروه های تروریستی در این کشور با هدف سرنگونی دولت قانونی سوریه و تضعیف محور مقاومت را دنبال می کرد.

درباره عراق نیز، واشنگتن رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و حشد الشعبی بارها در باره حمایت های آمریکا از داعشی ها و نقل و انتقال آنها هشدار داده است.

واشنگتن در باره افغانستان نیز تا قبل از خروج از این کشور با پشتیبانی از تروریست های داعشی برای ضربه زدن به کشورهایی مخالف و رقیب خود که همجوار افغانستان هستند، همین رویه را دنبال می کرد.

در واقع سیاست کلی آمریکا استفاده از تروریست ها به منظور ضربه وارد کردن به دشمنان خود است. اکنون این مساله برای اولین بار در قاره اروپا با اعزام تروریست های داعشی آموزش دیده در پایگاه التنف سوریه به شرق اوکراین برای مبارزه با نیروهای روسیه و شبه نظامیان دونتسک و لوهانسک به اجرا درآمده است. البته آمریکا در این زمینه تنها نیست و ترکیه عضو دیگر ناتو نیز که قبلا تجریه های مشابهی در باره اعزام تروریست های تکفیری به لیبی و قره باغ داشته اکنون در صدد اعزام تروریست ها به اوکراین است.

«سعید فارس السعید» تحلیلگر سوری مسائل راهبردی، در 2 مارس اعلام کرد که صدها نفر تروریست تحت نظارت دستگاه اطلاعاتی ترکیه (میت) برای ورود به اوکراین آماده می‌شوند. فارس السعید گفت: 2500 نفر  تروریست حاضر در استان «ادلب» سوریه آماده‌اند تا در جنگ مقابل روسیه مشارکت کنند. دستگاه اطلاعات ترکیه بر روند انتقال این تروریست‌ها به لهستان و سپس اوکراین نظارت خواهد کرد و بیشتر این تروریست‌ها دارای تابعیت سوری، عربی یا چچنی هستند. ترکیه کشوری ایده‌آل برای تامین امنیت گذرگاه‌ها برای عبور امن تروریست به سوی لهستان و از آن‌جا به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه است.

بدین ترتیب به نظر می رسد که آمریکا و متحدانش که همواره معیارهای دوگانه ای را در قبال مساله تروریسم دنبال کرده اند و هر جا که در راستای منافع شان بوده به تقویت تروریست ها پرداخته اند، اکنون قصد دارند تا همین اقدام را در قلب اروپا و البته این بار علیه روسیه و متحدان اوکراینی آن صورت دهند. تجارب گذشته و جنایات تروریست های تکفیری در سوریه و عراق نشان می دهد که آنها به هیچ یک از موازین اخلاقی و انسانی در جنگ پایبند نبوده و باید منتظر تکرار جنایات آنها البته این بار در اوکراین بود.

1-SVR

 

کلیدواژه