حوت 21, 1400 13:46 Asia/Kabul

دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز گفت: این همایش در راستای سیاست همسایگی که از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است برگزار شد.

دکتر فاطمه نکولعل آزاد در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز با موضوع دیپلماسی نوروز و سیاست همسایگی اظهار داشت: سیاست همسایگی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و مقام معظم رهبری هم با توجه به آموزه های دینی تاکید زیادی بر آن دارند و لازم است که برای تقویت و عملیاتی کردن این سیاست تلاش صورت بگیرد، این همایش هم در راستای همین هدف برگزار شد.

وی افزود: این همایش با مشارکت موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، وزارت امور خارجه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در تماشاخانه کوشک باغ هنر تهران برگزار شد. جمعی از سفیران، دیپلمات ها و مقامات رسمی کشورهای حوزه تمدنی نوروز در مراسم حضور داشتند.

به گفته خانم نکولعل آزاد پس از سخنرانی این مقامات، پنل تخصصی با موضوع دیپلماسی نوروز و سیاست همسایگی به مدیریت دکتر علی اسماعیلی اردکانی، با حضور دکتر مجید عباسی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر سید احمد طباطبایی مدیر کمیته ملی موضوعات ایران برگزار شد و به صحبت های تخصصی در حوزه دیپلماسی پرداخته شد. در پایان همایش هم طی مراسمی با حضور مدعوین و مقامات رسمی از کتاب سیاست همسایگی رونمایی شد.

دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز در مورد هدف از برگزاری این همایش اظهار داشت: با برگزاری دومین همایش به دنبال بررسی لوازم و زمینه های پیش برد سیاست همسایگی به شکل مطلوب هستیم تا بتوانیم به تاریخ مشترک، میراث تمدنی مشترک، باورهای دینی مشترک بین ایران و همسایگان و مخصوصا کشورهای حوزه تمدنی نوروز تاکید ویژه کنیم. راه طولانی است اما افق روشنی در این زمینه پیش رو است.

وی عنوان کرد: زمانی که از طرق این همایش ها شناخت متقابل بین کشورهای هدف صورت بگیرد روابط تداوم و تقویت پیدا می کند و آن همبستگی، همگرایی و اتحادی که لازم است که بین کشورهای حوزه تمدنی نوروز بیش از گذشته اتفاق می افتد.

خانم نکولعل آزاد با بیان اینکه موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران به عنوان یکی از نهادهای پیشتاز حوزه دیپلماسی نوروز و سیاست همسایگی، برنامه های مدون و موثری دارد که در کنار این همایش ها اهداف هم پیگیری خواهد شد. البته اینکه در یک همایش دیپلمات های برجسته ای از کشورهای حوزه تمدنی نوروز حضور داشته باشند، سخنرانی کنند، نقاط مشترک را مورد شناسایی قرار دهند باعث همگرایی بیشتر بین ایران و این کشورها می شود و این یکی از اهداف بنیادین ما است که این همایش ها و برنامه های پیش رو می تواند در این زمینه کمک کند.

وی با درخواست همکاری از کشورهای حوزه تمدنی نوروز عنوان کرد: سال گذشته از برگزاری اولین همایش بین المللی نوروز نتیجه مطلوب دریافت کردیم و با توجه به نیت، هدف و برنامه مدون موجود بر آن شدیم که دومین همایش را قوی تر برگزار کنیم.

 

کلیدواژه