حمل 07, 1401 10:24 Asia/Kabul
  • تغییر تقویم افغانستان از شمسی به قمری
    تغییر تقویم افغانستان از شمسی به قمری

گروه طالبان که حاکمیت در افغانستان را از 15 اوت 2021 /24 اسد 1400 به دست گرفته است تقویم شمسی این کشور را به تقویم قمری تغییر داد. به موجب دستور العمل طالبان از اول سال قمری همه مکاتبات و مراسلات براساس تقویم قمری خواهد بود.

پس از مخالفت طالبان با برگزاری مراسم نوروز و لغو تعطیلات آن، قابل پیش بینی بود که این گروه افراطی برای هویت زدایی از فرهنگ و تاریخ ملی و سنتی افغانستان، دست به اقدامات دیگری نیز بزند.

بدون تردید مبنای نوروز، تغییر تقویم آن در اول فروردین است که طالبان از چند روز مانده به نوروز مخالفت خود را با آن ابراز کرد. پیش از آن  نیزطالبان با باطل اعلام کردن پرچم افغانستان نشان داده بود که خواهان تغییرات اساسی با هویت زدایی ملی در این کشور است و آنرا با جدیت دنبال می کند.

امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

مردم افغانستان با چنان مشکلات روزمره زندگی از جانب طالبان مواجه هستند که از دیدگاه این گروه، تغییر تقویم رسمی این کشور از شمسی به قمری اولویت آنان نیست و مقاومتی در برابر آن نخواهند داشت. در این حال ، طالبان از همان ابتدای کسب حاکمیت مجدد، تقابل خود را با فرهنگ ملی و سنتی مردم افغانستان یعنی زبان فارسی آغاز کرد که باید منتظر برنامه های بعدی طالبان در این خصوص بود.

بسیاری از کارشناسان اقدام طالبان در تغییر تقویم قمری به شمسی را بسیار فراتر از مقابله با فرهنگ ملی و سنتی افغانستان می دانند و براین اعتقادند این گروه بسیار حساب شده در حال نابود کردن مولفه های ژئوپلیتیکی افغانستان در حوزه تمدن فارسی است. اقدامات اخیر گروه طالبان در فارسی زدایی در کتابها ، تابلوها و گفتارهای رسانه ای نشان می دهد که این گروه خیز بلندی را برای هویت زدایی فرهنگی و تمدنی در افغانستان برداشته است تا این کشور را تهی از فرهنگ فارسی و آثار آن نماید .این بدان معنا است که طالبان تحت عنوان به اصطلاح آموزه های اسلامی درحال خشکاندن ریشه های حوزه های تمدنی فارسی در افغانستان است که می تواند حرکتی حساب شده و در عین حال خطرناک باشد.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسایل سیاسی در این باره براین اعتقاد است: 

یکی از ماموریت های طالبان در دوره حاکمیت جدیدش که با شاخه هایی از طالبان فراافغانی ادغام شده است هویت زدایی فارسی و نابود کردن ریشه های ژئوپلیتیکی حوزه تمدن فارسی است. چرا که این هویت عامل خطرناکی برای سایر کشورهای فاقد هویت تاریخی و فرهنگی محسوب می شود.

در هر حال، طالبان و حامیان آن براین تصورند که با لغو ، ابطال و تغییر نمادهای فرهنگ فارسی و حوزه تمدنی آن بتوانند راه توسعه نفوذ فرهنگ فارسی را در حوزه تمدنی خود سد کنند.این در حالی است که مردم افغانستان با برگزاری خود جوش مراسم نوروز نشان دادند که به آیین و رسوم سنتی و ملی خود پایبندند و حاضر به برچیدن دستوری مراسم های خود نیستند .زیرا آنها را بخش لاینفکی از حوزه تمدن فارسی می دانند که هویت و اصالتشان را از آن می گیرند.

کلیدواژه