حمل 12, 1401 14:48 Asia/Kabul
  • ارزیابی اجلاس همسایگان افغانستان در چین
    ارزیابی اجلاس همسایگان افغانستان در چین

دیدگاههای مطرح در سومین اجلاس دو روزه وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تون شی چین، بر مقصر بودن آمریکا در بحران های اخیر افغانستان تاکید دارند. علاوه براین، همکاری منطقه ای برای کمک به حل مشکلات افغانستان نیز محور مهم این دیدگاهها بود.

اما آنچه در شرایط فعلی  مورد توجه محافل منطقه ای و بین المللی برای کمک به حل مشکلات افغانستان قرار دارد تعامل با گروه طالبان است تا با پذیرش الزامات بین المللی برای اداره امور افغانستان از جمله حقوق شهروندی مردم این کشور، بستر لازم برای شناسایی بین المللی حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز فراهم شود. محافل داخلی در افغانستان هم بر این باورند اگر چه جنگ داخلی در این کشور که مهمترین عامل آن طالبان بود با تسلط  بر افغانستان تا حد زیادی کاهش یافته است، اما صلح و مشارکت ملی در این کشور هنوز برقرار نشده و افغانستان همچنان آبستن هر گونه چالش و جنگ و نزاع جدید داخلی میان مخالفان طالبان و این گروه است.

سروش امیری کارشناس مسایل افغانستان در این باره براین اعتقاد است:

اگر چه فعلا درگیری های داخلی در افغانستان فروکش کرده اما مخالفان طالبان منتظرند ببینند فشارهای خارجی بر طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر کارساز است یانه ؟ در غیر اینصورت و با آغاز بهار، آغاز احتمالی  درگیریها در افغانستان همچنان از نگرانیهای بالقوه است.

جمهوری اسلامی ایران در نشست افغانستان در چین، ریشه مشکلات این کشور را اشغال طولانی مدت افغانستان از سوی اشغالگران و سیاستهای غلط آمریکا اعلام  اما در عین حال راه حل هایی را نیز برای برون رفت افغانستان از وضعیت فعلی اعلام کرد. از جمله این راه حل ها، ایجاد فضای گفتمان سیاسی در جامعه افغانستان به منظور درک بیشتر در فضای حاکمیتی این کشور برای اداره امور است. بدون تردید مردم افغانستان بعد از تحمل چهار دهه جنگ و خونریزی از استقرار صلح ، امنیت و فرایند ملی برای اداره امور استقبال می کند و تشکیل دولت فراگیر موضوع داخلی افغانستان است که طالبان و طرفهای سیاسی و مذهبی بایستی در مورد آن به تفاهم برسند. 

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

افغانستان از انحصارگرایی قدرت بسیار ضربه دیده است و طالبان هم یک دوره تجربه شکست خورده آنرا دارد.از اینرو همه طرفهای موثر در مناقشه سیاسی در افغانستان بایستی با درک شرایط و عبرت از گذشته برای تشکیل دولتی فراگیر افدام کنند.

در هر حال، محوریت همه دیدگاههای مطرح  دراجلاس تون شی چین در باره افغانستان ، تشکیل دولت فراگیر با مشارکت ملی و رعایت حقوق شهروندی است که صرفا متوجه گروه طالبان است. از اینرو به موازات ایجاد مکانیزمی درون منطقه ای  برای کمک به بازسازی افغانستان، تشکیل  دولت مشارکتی و ملی بایستی مورد توجه جدی طالبان قرار بگیرد زیرا ادامه کمکهای بین المللی نیز به نظر می رسد متاثر از رویکرد طالبان به این مساله و خواست مهم جهانی است.

کلیدواژه