اگر عمران خان صدراعظم پاکستان باقی نماند دولت بعدی مانند او به طالبان توجه نخواهد داشت
(last modified Mon, 04 Apr 2022 09:35:37 GMT )
حمل 15, 1401 14:05 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: در صورتی که عمران خان به عنوان صدراعظم پاکستان در این سمت باقی نماند دولت بعدی پاکستان مانند دولت او به حکومت طالبان توجه نخواهد داشت.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تحولات جدید پاکستان، انحلال پارلمان این کشور، برکناری عمران خان و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در آن کشور اظهار داشت: اگر عمران خان در نتیجه انتخابات دوباره به قدرت نرسد دولت بعدی مانند دولت عمران خان برای به رسمیت شناسی طالبان تلاش نخواهد کرد و بیشتر به مسایل داخلی آن کشور و همکاری با غرب خواهد پرداخت.

وی افزود: تحولات پاکستان بر اوضاع افغانستان تاثیرات چشمگیری خواهد داشت، حکومت فعلی پاکستان در تبانی با چین و روسیه بیشتر در تلاش است دنیا را ترغیب کند تا با طالبان تعامل کند و بعد آن را به رسمیت بشناسد، مناسبات دیپلماتیک خود را گسترش دهد و برنامه های تجارتی را افزایش دهد.

به گفته این کارشناس سیاسی عمران خان به نوعی به عنوان سخنگوی حکومت طالبان تلاش زیادی کرد تا این حکومت به رسمیت شناخته شود که البته در صورت تحقق آن، در درجه اول به منافع سیاسی و امنیتی و در درجه بعد به منافع اقتصادی و تجارتی دست پیدا می کرد. او به همراه مقامات چین و روسیه تلاش زیادی برای تعامل با طالبان کرد و در صورتی که بر سر قدرت باقی بماند این تلاش ها تکمیل خواهد شد.

سلجوقی عنوان کرد: اما اگر عمران خان در قدرت نماند، کسانی که در پاکستان روی کار می آیند بیشتر به فکر امنیت ملی خود خواهند بود و به افغانستان همان نگاه را خواهند داشت که حکومت های گذشته پاکستان داشتند اما شیوه ای را که عمران خان برای دستیابی به اهداف سیاسی و امنیتی خود استفاده می کرد پیگیری نخواهند کرد. آنان بیشتر با امریکایی ها و انگلیسی ها و کشورهای عربی ارتباط برقرار خواهند کرد تا منافع آن ها در منطقه تضمین شود و کمک هایشان به پاکستان جلب شود.

وی اظهار کرد: به عبارت دیگر دولت جدید در پاکستان به جای اینکه به عنوان سخنگوی حکومت طالبان عمل کند یا نگران اوضاع در افغانستان باشد بیشتر به مسایل داخلی پاکستان رسیدگی خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با دلایل تغییرات در سطوح بالای سیاسی در پاکستان هم گفت: به نظر می رسید که پاکستان با بحران سیاسی بسیار جدی مواجه شده و احتمال گسست سیاسی و فروپاشی در درون آن کشور هر لحظه بیشتر می شد، زمانی که پارلمان پاکستان در رابطه با برکناری عمران خان صدر اعظم آن کشور از قدرت هم نظر شد و او هم موجی از طغیان های مردمی را به وجود آورد تنش های به وجود آمده سبب شد که ساختار سیاسی در پاکستان به یک چالش و تهدید بسیار بزرگ مواجه شود ضمن اینکه شبکه های افراطی و متعصب مذهبی هم در درون پاکستان یکسره ساختار دولت پاکستان را تهدید به عملیات می کردند.

سلجوقی اظهار کرد: انحلال پارلمان پاکستان البته با ارایه دلایل از صلاحیت های رئیس جمهور است و عمران خان صدر اعظم آن کشور از رئیس جمهور خواست پارلمان را منحل کند. پارلمان فدرال در پاکستان از مراکز نمایش قدرت مردم است و وقتی این پارلمان منحل شود عقده های ساسی در درون جامعه به لایه های مختلف انتقال پیدا می کند و اگر اعلام نمی شد که انتخابات زودهنگام برگزار می شود نارضایتی ها سبب بروز اعتراضات گسترده می شد و پاکستان با وضعیت بد سیاسی و دولتی مواجه می شد.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد: اکنون قرار است تا نود روز آینده انتخابات برگزار شود و در نتیجه آن پارلمان جدید روی کار بیاید و باید دید آیا احزاب طرفدار عمران خان اکثریت را به دست می آورند یا احزاب مخالف وی.

وی اضافه کرد: به هر صورت پاکستان با یک بحران سیاسی مواجه شده و احتمال بروز درگیری هایی میان جناح های مختلف در آن کشور وجود دارد که نگرانی هایی را هم برای کشورهای منطقه به وجود آورده است.

 

کلیدواژه