حمل 20, 1401 09:55 Asia/Kabul
  • دیوان عالی پاکستان و رای به ادامه فعالیت پارلمان
    دیوان عالی پاکستان و رای به ادامه فعالیت پارلمان

دیوان عالی پاکستان رای به ابطال انحلال پارلمان از سوی "عارف علوی" رئیس جمهوری این کشورز داد. پس از انکه "قاسم خان سوری" نایب رئیس پارلمان پاکستان درخواست مخالفان در مورد رای گیری برای ادامه کار عمران خان نخست وزیر این کشور را به دلیل آنچه دخالتهای خارجی دانست از دستور کار خارج کرد. رئیس جمهوری پاکستان بنا به درخواست عمران خان، پارلمان را منحل کرد.

براساس قانون اساسی پاکستان پس از انحلال پارلمان، بایستی طی نود روز انتخابات جدید برگزار شود.اما کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد برگزاری انتخابات در این مدت ممکن نیست و خواستار مدت زمان  بیشتر شد.با این حال، ائتلاف یازده گانه مخالفان عمران خان متشکل از احزاب "مسلم لیگ " یاددنواز و حزب "مردم"  و جمعیت علمای اسلام با شکایت به دیوان عالی انحلال پارلمان وجلوگیری از رای گیری در مورد اعتماد و یا عدم اعتماد به عمران خان نخست وزیر را مغایر با قانون اساسی پاکستان دانستند و خواهان رسیدگی و صدور رای دیوان شدند.دیوان عالی پاکستان نیز با بررسی موضوع ، رای به ادامه فعالیت پارلمان و رای گیری در مورد ادامه کار عمران خان داد. این رای دیوان، پیروزی بزرگی برای  مخالفان نخست وزیر محسوب می شود که معتقدند از آرای لازم نمایندگان برای دادن رای عدم اعتماد به عمران خان برخوردارند. وی امیدوار بود با برگزاری انتخابات زودهنگام، بتواند موقعیت خود را در پارلمان تحکیم و مجددا به عنوان نخست وزیر انتخاب شود.

 فرجاد امین کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید:

انحلال  پارلمان فرصت طلایی برای عمران خان بود تا ضمن خنثی کردن تلاش ائتلاف مخالفان برای برکنارکردن  وی از قدرت، تصمیم گیری در مورد ادامه فعالیتش به عنوان نخست وزیر را به نظر خواهی مردم در پای صندوقهای رای بکشاند.

باپیوستن برخی از نمایندگان متحد حزب حاکم تحریک انصاف به مخالفان در پارلمان، شرایط و نتیجه رای گیری برای این حزب و عمران خان نگران کننده شده است.مخالفان که ادعا می کنند اکثریت رای 342 نماینده پارلمان را دارند در تلاشند با کنار گذاشتن عمران خان، نخست وزیر را از میان خود معرفی و انتخاب کنند. عمران خان ایجاد بحران سیاسی در پاکستان و متزلزل کردن جایگاه خود را ناشی از دسیسه های خارجی به دلیل استقلال عمل دولتش در سیاست خارجی می داند . علاوه برآن ، تحلیلگران دو  دلیل عمده را نیز نام می برند که مهمترین آن پایان ماه عسل عمران خان و ارتش پاکستان است . به نظر می رسد اختلاف ارتش و عمران خان در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان اطلاعات ارتش موسوم به "آی اس آی" و ادامه کار"قمر جاوید  باجوا " فرمانده نیروی زمینی ارتش باعث شد تا نظامیان پشت عمران خان را خالی و حمایت خود را از وی سلب کنند.دلیل دوم افزایش تورم بالای دوازده درصد و بروز بحران اقتصادی در پاکستان است که بهانه مناسب را به مخالفان داد تا دولت وی را ناکارآمد معرفی کنند.

رویی صفت کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید

حمایت ارتش از دولتهای حاکم در پاکستان بسیار تعیین کننده است.سلب حمایت ارتش از عمران خان به دلیل اختلافات دو طرف نقش مهمی در امیدواری مخالفان به پیروزی در جلسه رای گیری برای عدم اعتماد به عمران خان دارد.

در هر حال، با توجه به حمایتهای همه جانبه عربستان از خانواده نواز شریف در عرصه سیاست پاکستان و در همان حال ابراز امیدواری شهباز شریف برای انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان نمی توان حمایت های عربستان از مخالفان را در برکناری احتمالی عمران خان نادیده گرفت.اگر چه ارتش پاکستان در بحران سیاسی اخیر اعلام بی طرفی کرده اما تردیدی نیست ارتش از روابط بسیار خوبی با عربستان برخوردار است و به دلیل کمکهایی که از این کشور و آمریکا دریافت می کند نمی تواند دیدگاههای آنها را در مورد آینده تحولات سیاسی پاکستان نادیده بگیرد.علاوه براین، ورود ارتش پاکستان به باتلاق افغانستان و انتقادات تند آمریکا در مورد نقض توافقنامه دوحه میان این کشور با طالبان از سوی اسلام آباد می توان گفت عمران خان در حال قربانی شدن در مساله افغانستان است تا ارتش پاکستان برنامه بعدی خود را در مورد این کشور با دولت جدید تنظیم کند.

کلیدواژه