حمل 21, 1401 09:43 Asia/Kabul
  • حکم دادگاه عالی پاکستان برای سرکرده \
    حکم دادگاه عالی پاکستان برای سرکرده \"لشکر طیبه\"

دادگاه عالی پاکستان «حافظ سعید» سرکرده و بنیانگذار گروه تروریستی «لشکر طیبه» را به ۳۱ سال زندان محکوم کرد.

رسانه های پاکستان اعلام کردند: «حافظ سعید» بنیانگذار گروه تروریستی «لشکر طیبه» به اتهام دو پرونده تروریسم مالی از سوی دادگاه عای این کشور گناهکار شناخته و به ۳۱ سال زندان محکوم شده است.

حافظ سعید که تاکنون چندین بار دستگیر و آزاد شده، هرگونه همکاری با تروریست ها از جمله حملات بمبئی را که طی آن شهروندان آمریکایی نیز کشته شدند را رد کرده است. آمریکا جایزه ای ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به محکومیت «حافظ سعید» شود تعیین کرده بود.

حافظ سعید اززمان متهم  شدن به طراحی و اجرای حملات تروریستی بمبئی در سال 2008 ، به چهره ای تبدیل شد که در خارج از پاکستان بیش ازداخل این کشور شناخته شد. 

حملات تروریستی بمبئی به لحاظ ابعاد و تعداد کشته شدگان در این واقعه مرگبار و تلخ، حادثه یازده سپتامبر هند نام گرفت و تا مدتها این حملات سوژه مورد نظر رسانه های منطقه ای و بین المللی بود.

بدنبال حملات تروریستی بمبئی، ضمن آنکه تنش های بسیاری در روابط  هند با پاکستان به وجود آورد، مقامات  دهلی نو از کشورهای غربی به خصوص آمریکا خواستند تا فشارها بر اسلام آباد باهدف پایان دادن به حمایت  از گروه های  افراطی و به راه انداختن جنگ نیابتی را افزایش دهند و حتی شورای امنیت سازمان ملل یک روز پس از حملات  بمبئی این حادثه تروریستی محکوم کرد.

 با وجود آنکه دولت وقت پاکستان هرگونه اطلاع و دخالت در حملات تروریستی بمبئی را رد کرد، اما دولت هند موضع مقامات  آن کشور را نپذیرفت و ضمن متهم کردن  اسلام آباد به حمایت از تروریسم، خواستار استرداد حافظ سعید و دیگر عوامل دخیل در حملات تروریستی بمبئی شد.

 در سال های اخیر سازمان های امنیتی پاکستان با هدف  نشان دادن برنامه خود برای مبارزه با تروریسم و عدم حمایت از هر گونه اقدام افراطی، حافظ سعید  را حصر خانگی یا در بازداشت های موقت نگهداری کرد.

عمق تنش بین هند با پاکستان بر سر حملات تروریسنی بمبئی به گونه ای بود که می توان  از سال 2008 به بعد را دوره تازه ای از مناقشه جدی بین این دو کشور همسایه و دارای توانایی جنگ افزار هسته ای دانست.

حکم دادگاه پاکستان برای حبس 31 ساله حافظ سعید سرکرده لشکر طیبه که اصلی ترین متهم حملات تروریستی بمبئی است، می تواند تا حدودی برنامه پاکستان برای به نمایش گذاشتن اراده خود برای مبارزه با افراط گرایی را مورد پذیرش جامعه جهانی قرار دهد.

با وجود صدور رای دادگاه، حبس طولانی مدت برای حافظ سعید اما بعید است که این حکم قضایی دولت هند را  راضی کند.

زیرا گزارش هایی در سال های اخیر منتشر شد که نشان میداد حافظ سعید آزادانه در پاکستان فعالیت می کند که این مسئله خشم مقامات هندی را در پی داشت.

ازنظردولت هند برخورد با تروریسم در پاکستان نباید صرفا به یک شخص خاص محدود شود  و باید اراده ای ملی برای مقابله هدفمند و گسترده با گروه های افراطی که به ناامنی در کشورهای منطقه دامن میزنند، در این کشور ایجاد شود.

پاکستان، فرمانده "لشکر طیبه" را برای۳۱ سال به زندان فرستاد

کلیدواژه