حمل 23, 1401 12:14 Asia/Kabul
  • ایران هراسی در افغانستان؛ افغانستان هراسی در ایران
    ایران هراسی در افغانستان؛ افغانستان هراسی در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان، درباره طرحهای توطئه‌گران و بدخواهان روابط دو کشور هشدار داد.

"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روزدوشنبه همچنین با یاد آوری مسوولیت قطعی هیات حاکمه افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک تأکید کرد، امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان باید به طور کامل تأمین و تضمین های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.

روز دوشنبه تعدادی با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات اقدام به سنگ پرانی کردند. این اتفاق پس از آن روی داد که از حدود یک ماه قبل برخی اخبار کذب با موضوع مهاجرین افغانستانی و با هدف تحریک عواطف و احساسات طرفین ایرانی و افغانی در فضای مجازی منتشر شد.

در پی حمله سه‌شنبه گذشته فردی تکفیری در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان جهان در شهر مشهد، به سه زائر روحانی که به شهادت دو نفر از آنان منجر شد و واکنش‌ گسترده چهره‌های سیاسی و علمای افغانستان را نیز در پی داشت، تصاویری غیر واقعی با محتوای شکنجه و بدرفتاری با مهاجران افغانستانی ساکن ایران، منتشر شده است.

ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری طی هفته‌های اخیر نشان می دهد که اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی دشمنان برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی  در ایران و افغانستان در حال پیگیری است که از طریق ایران هراسی و افغانستان هراسی انجام می شود؛ اخبار ساختگی و بعضا قدیمی از هجوم مهاجرین افغانستانی به سمت ایران و یا انتشار اخبار کذب پیرامون دستگیری گروه‌هایی از اتباع افغانستانی که در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف ایران بودند، در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

ایجاد و یا تشدید اختلافات قومی و مذهبی، همواره یکی از سیاست های دشمنان از جمله  کشورهای غربی برای بحران سازی و بروز نا امنی در کشورها و همسایگان بوده است. کشورهای غربی همچنین از موضوع مهاجران نیز به‌ عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند در حالی که خودشان هیچ‌گاهی نگاه انسانی به مردم افغانستان نداشته اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که میزبان مهاجران افغانستانی بوده و اکنون دستکم  ۵ میلیون نفر از آنان در ایران به سر می برند و از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.  تحولات اخیر در افغانستان نیز سبب شد که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند و جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و بدون  کمک های بین المللی، هیچ مانعی برای ورود آنان ایجاد نکرد و میزبان شایسته برای این مهاجران بوده است.  

بدیهی است، پیوندهای فرهنگی ، دینی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه ، گسترده تر و عمیق تر از آن است که با چنین توطئه هایی از سوی دشمنان از بین برود، اما توجه و هوشیاری بیشتر نسبت به تداوم این تحرکات ضروری است. «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان در این باره گفته است: "مردم ایران و افغانستان روابط و پیوندهای دیرینه تاریخی داشته اند و هر دو ملت باید با هوشیاری تمام و روحیه برادری و همسایگی از آن حفاظت نمایند."

 

کلیدواژه