حمل 29, 1401 19:32 Asia/Kabul
  • درخواست متحد «شهباز شریف» برای برگزاری انتخابات فوری در پاکستان
    درخواست متحد «شهباز شریف» برای برگزاری انتخابات فوری در پاکستان

«مولانا فضل‌الرحمن» از سران اپوزیسیون در پارلمان پاکستان و از مخالفان سرسخت عمران خان، برگزاری انتخابات فوری در این کشور را خواستار شد.

مولانا فضل‌الرحمن ازسران اپوزیسیون در پارلمان پاکستان گفت: ما نیاز به انتخابات فوری داریم. این وظیفه ماست که اعتماد را به ملت برگردانیم.

رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه فضل‌الرحمن همچنین گفت: ما بر موضع خود ایستاده ایم اما مصلحت حدی دارد، از مجالس استفاده کنید و اصلاحات انتخاباتی انجام دهید.

اظهارات «مولانا فضل‌الرحمن» در پارلمان پاکستان در حالی مطرح شده که عمران‌خان نیز با برپایی تجمعات گسترده در این کشور خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است.

سخنان فضل الرحمن از سران مخالفان عمران خان در پارلمان درباره ضرورت برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام درپاکستان، در شرایطی مطرح می شود که حزب حاکم سابق تحریک انصاف این کشور هم خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد است.

تلاقی خواسته عمران خان با برخی از سران احزاب مخالف وی در پارلمان نشان می دهد که این دو جریان سیاسی دستکم در مسئله برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی اتفاق نظر دارند که البته رویکرد هر یک از آنان متفاوت است.

عمران خان که برکناری اش از سمت نخست وزیری پاکستان را دسیسه ای خارجی با محوریت آمریکا و همدستی برخی گروه های سیاسی در پارلمان می داند، برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی را فرصتی انتخاب مجدد از سوی مردم و حتی افزایش سهم کرسی های حزب تحریک انصاف از پارلمان پاکستان می داند.

در چارچوب چنین نگرشی، با برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی، احزاب مخالفی که در برکناری عمران خان و سرنگونی دولت وی نقش داشتند، با عدم اقبال عمومی مواجه شده و در ترکیب جدید پارلمان کرسی های دیگری را از این نهاد از دست خواهند داد.

عمران خان بر این باور است که مردم پاکستان در انتخابات زود هنگام پارلمانی پاسخی قاطع در عدم حمایت از حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم و دیگر احزاب همسو با آمریکا در کنار زدن حزب تحریک انصاف از قدرت در پارلمان خواهند داد و مجددا شانس دیگری برای حضور این حزب در صحنه اجرایی پاکستان به وجود خواهد آمد.      

اظهارات فضل الرحمن حاکی از آنست که وی پیام حضور میلیونی مردم پاکستان در مخالفت با رای پارلمان در خصوص برکناری عمران خان را در ک کرده است و از رویگردانی مردم و حتی هواداران خود در انتخابات آتی پارلمانی که در سال اینده باید برگزار شود، بشدت نگران است. 

سخن فضل الرحمن درباره انکه  باید اعتماد را به مردم پاکستان بازگرداند، به این معنا است که افکار عمومی در این کشور برکناری عمران خان را در روندی دموکراتیک و برمبنای مصالح و منافع ملی ارزیابی نکرده؛ بلکه آنرا توطئه ای از خارج با همراهی عده ای از شخصیت های متنفذ سیاسی در داخل می دانند.

به همین دلیل است که فضل الرحمن بر خلاف شهباز شریف متحد سیاسی وی در پارلمان که برای برکناری عمران خان با برخی احزاب اجماع کردند، برگزاری انتخابات زود هنگام را فرصتی برای احیای اعتماد مردم و جلوگیری از فضاحت های سیاسی بیشتر برای مخالفان حزب تحریک انصاف می داند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رئیس حزب مسلم لیگ نواز که پس از برکناری عمران خان به قدرت رسید، بر خلاف فضل الرحمن ، به برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی اعتقادی ندارد، زیرا به خوبی به این مسئله واقف است که مراجعه به آرای عمومی بشدت شانس وی برای رسیدن مجدد به سمت نخست وزیری پاکستان را کاهش خواهد  داد و حتی ممکن است وی و حزبش با واکنش به شدت منفی مردم این کشور مواجه شود.  

به نظر می رسد، پس از اجماع احزاب مخالف حزب تحریک انصاف در پارلمان برای برکناری عمران خان، سخنان فضل الرحمن نشانه ای از بروز انشقاق در بین متحدان شهباز شریف است که می تواند فضا را به نفع عمران خان و مسئله برگزاری انتخابات زود هنگام  تغییر دهد.

کلیدواژه