حمل 31, 1401 12:13 Asia/Kabul
  • اقتدار دستگاه دیپلماسی ایران مدیون مجاهدت های نیروهای مسلح
    اقتدار دستگاه دیپلماسی ایران مدیون مجاهدت های نیروهای مسلح

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز ارتش اعلام کرد : بی‌شک اقتدار امروز دستگاه دیپلماسی در عرصه‌های بین المللی در صیانت و حفاظت از منافع کشور، مدیون و مرهون مجاهدت‌های نیروهای مسلح جان برکف کشور است.

این بیانیه می‌افزاید: ارتش و نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی در کنار یکدیگر ضامن حفظ صلح و امنیت، اقتدار، دفاع از منافع و حقوق ملی بوده و بر اساس ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی، در کنار مظلومان و ملت‌های مقاوم منطقه و جهان هستند.

تاکید دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر نقش غیر قابل انکار نیروهای مسلح در پشتیبانی از سیاست خارجی وپیشبرد منافع منطقه ای و بین المللی ایران با توجه به اهمیت میدان در دوگانه «میدان و دیپلماسی» و به عبارت بهتر قدرت نظامی و قدرت سیاسی نظام جمهوری اسلامی به ویژه در عرصه سیاست خارجی است. به همین دلیل در بیانیه وزارت خارجه صراحتا بر این مساله تاکید شده که :قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران، به مدد ارتقاء توانایی نیروهای مسلح مهم‌ترین عامل بازدارنده مقابل چشم طمع دشمنان کشور بوده و این امر مهمترین سرمایه کارگزاران سیاست خارجی در تامین منافع کشور است.

هماهنگی میدان و دیپلماسی ضامن وصول به اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی است. در عین حال قدرت فزاینده نظامی ایران که در قالب دکترین دفاعی مبتنی بر بازدارندگی استراتژیک نمود پیدا کرده به عنوان عاملی برای بازداشتن دشمنان ایران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر گونه اقدام ماجراجویانه عمل کرده است. هم چنین حضور منطقه ای پر رنگ ایران در قالب کمک به جنبش های ضد صهیونیستی و ضد استکباری و نیز حضور مستشاری پر رنگ  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خصوص نیروی قدس سپاه در سوریه و عراق در جریان جنگ علیه گروههای تروریستی به ویژه داعش موجب شد تا تهران در جریان تعاملات دیپلماتیک در سطح منطقه ای و بین المللی در بسیاری موارد دست بالا را در مقابل ائتلاف غربی ،عربی ،صهیونیستی ایفا نماید.

در عین حال حضور پر رنگ  نظامی دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان اعم از یگان های نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در خنثی کردن تحرکات و ماجراجویی های آمریکا وشرکای منطقه ای آن ایفا کرده است.این نقش پر رنگ موجب شده تا وزارت خارجه در تعامل با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس از موضع فعال برخورد کرده و در عین حال شاهد انعطاف هایی در مواضع کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات باشیم.شاهد مثال در این زمینه سفر مقامات اماراتی به تهران برای حل و فصل اختلافات و نیز برگزاری چندین دور مذاکرات بین هیات های ایرانی و سعودی به منظور کاهش تنش های دوجانبه است. در عین حال دیگر کشورهای منطقه مانند عمان به برگزاری رزمایش های دریایی به ایران پرداخته و قطر نیز در سایه حمایت های ایران از آن در مناقشه چند ساله با سعودی ها و اماراتی ها اکنون روابط نزدیک با تهران دارد. همه اینها یدون داشتن نیروهای مسلح قدرتمند که ضامن حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نماد قدرت منطقه ای آن محسوب شده و نقشی بی بدیل در مقابله با تهدیدات و ارائه چهره ای قدرتمند از ایران اسلامی دارند میسر نبوده است.

سردار «داود غیاثی راد»کارشناس مسائل نظامی در تشریح اهمیت  نیروهای مسلح در حمایت از سیاست خارجی  می گوید: میدان، دیپلماسی را یک سر و گردن بالاتر می برد ضمن آنکه بدون میدان نمی توانیم در دیپلماسی موفق باشیم.

 

کلیدواژه