ثور 03, 1401 18:37 Asia/Kabul
  • داعش و پذیرش مسئولیت انفجار تروریستی مقابل وزارت تجارت افغانستان
    داعش و پذیرش مسئولیت انفجار تروریستی مقابل وزارت تجارت افغانستان

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار بمب مقابل وازتخانه تجارت افغانستان را در کابل بر عهده گرفت .

روز جمعه (دیروز) بمبی در مقابل وزارت تجارت افغانستان  در کابل منفجر شد که بر اثر آن یک غیر نظامی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.روز جمعه همچنین بمبی در مسجد امام صاحب ولایت قندوز در شمال افغانستان منفجر شد. 

« ذبیح الله مجاهد » سخنگوی دولت طالبان شمار کشته های این انفجار را 33 نفر و زخمی را 43 نفر اعلام کرد .اما برخی منابع افغان شمار کشته های این انفجار تروریستی را تا 60 نفر نیز اعلام کردند .

درروزهای اخیر کابل پایتخت افغانستان و مناطق مختلف دیگر این کشور شاهد انفجارها و حملات تروریستی بوده که بر اثر آنها دهها نفر کشته و زخمی شدند ،مسئولیت برخی از این حملات را داعش بر عهده گرفته است.

تشدید اقدامات تروریستی در افغانستان که در بیشتر آنان نقش محوری بر عهده گروه داعش بوده است،نشانه ای از بی کفایتی دولت طالبان در عمل به وعده های خود برای تامین امنیت در این کشور است.

 بررسی  انفجارهای تروریستی روزهای اخیر درمناطق مختلف افغانستان حاکی از آنست که  تروریست ها اهداف متنوعی را در طراحی و اجرای حملات مرگبار ضد بشری خود دنبال می کنند.

حملات تروریستی  در مقابل مراکز آموزشی تا انفجارهای تروریستی در صفوف  نمازگزاران در شهر قندوز که در اکتبرگذشته نیز شاهد چنین اقدام مشابه بود،هدفمند بودن این حملات را اثبات می کند.        

در شرایطی که  گروه تروریستی داعش،افغانستان را  به صحنه اقدامات ضد انسانی خود تبدیل کرده و در ایجاد بی ثباتی و کشتار مردم یکه تازی می کند،دولت طالبان صرفا به نظاره این حوادث تلخ اکتفا کرده و تدابیری برای توقف کشتارغیر نظامیان در این کشور اتخاذ نکرده است.

 با وجود آنکه در حال حاضر گروه تروریستی داعش  بزرگترین گروه برهم زننده ثبات و امنیت در افغانستان بشمار میرود اما دولت  طالبان گفته است که داعش را خطری بزرگ برای این کشور نمی داند.

این دیدگاه مطرح است که دولت طالبان  به دلیل کوچک انگاری داعش در افغانستان و اقدامات مرگبار این گروه،راهبردی برای مقابله و جلوگیری از کشتار مردم توسط داعش در این کشور ندارد و همچنان احاد مردم افغانستان قربانی بی توجهی طالبان به تکلیف خود برای تامین امنیت عمومی در این کشور می شوند.   

در چارچوب این نگرش  در دولت طالبان مبنی بر آنکه داعش خطری بزرگ برای افغانستان محسوب نمی شود، درواکنش مقامات طالبان در قبال حوادث تروریستی روزهای اخیر در این کشور،به نام گروه تروریستی داعش اشاره نشده و طراحان و عاملان این حملات را فتنه گران  خواندند.

این گمانه مطرح است تا زمانی که دولت طالبان ،داعش را به عنوان خطری جدی برای امنیت مردم افغانستان ندانند ، اقدامی  از سوی  دولت  طالبان در مقابله و مهار اقدامات این گروه تروریستی در این کشور انجام نخواهد شد و همچنان باید منتظراستمرار حملات تروریستی  از سوی داعش بود.

درشرایطی که اعتماد مردم افغانستان نسبت به توانایی دولت طالبان برای تامین امنیت آنان و مقابله با تروریست ها دراین کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است ،این گروه برای انکه اثبات کند توانایی و کفایت لازم برای اداره حکومت و تامین ثبات و امنیت به عنوان اولین و اصلی ترین خواسته مردم را دارد باید اقدامی عاجل در توقف حملات تروریستی داعش انجام دهد.

کلیدواژه