ثور 04, 1401 19:06 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان ملل از طالبان برای تضمین امنیت شهروندان افغانستان
    درخواست سازمان ملل از طالبان برای تضمین امنیت شهروندان افغانستان

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد همزمان با افزایش حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان، حفاظت از شهروندان این کشور را از طرف حکومت طالبان خواستار شد.

 ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در یک پیام توئیتری با تاکید بر اینکه باید از حقوق شهروندان افغان محافظت شود، نوشت: در کنار «همه افغانهایی است که عزیزانشان را در حملات وحشتناک هفته گذشته از دست داده اند».
سه شنبه گذشته منطقه هزاره نشین غرب کابل شاهد سه انفجار پی در پی به مدارس این منطقه بود. در این انفجار دهها نفراز جمله چندین دانش آموز کشته و یا زخمی شدند.بعد از این حملات در روز پنجشنبه انفجارهای زنجیره ای در کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد.مرگبارترین انفجار در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک مسجد شیعیان رخ داد. در این حمله که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.دیروز جمعه هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در شهرستان امام صاحب قندوز، هنگام نماز رخ داد که به گفته براثر آن ۳۳ غیرنظامی از جمله کودکان کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

درخواست سازمان ملل از دولت طالبان برای تضمین امنیت شهروندان افغانستان درچارچوب نگرانی های جامعه جهانی از اوضاع این کشور و همچنین ترس و وحشت مردم افغانستان از تداوم حملات تروریستی به خصوص از سوی گروه داعش است.

با افزایش حملات تروریستی درافغانستان در هفته های اخیر،این نگرانی وجود دارد که مردم این کشور بیش از گذشته قربانی بی توجهی دولت طالبان در انجام تکالیف خود برای تامین امنیت همه احاد مردم افغانستان شده است.

درحدود یک هفته گذشته بیش از پنج حمله و انفجار تروریستی در مناطق مختلف افغانستان رخ داده است که دهها نفر در هریک از این حوادث تلخ و مرگبار جان خود را از دست داده اند.

این نگرانی وجود دارد که ادامه شرایط ناامن کننده در افغانستان ،ضمن انکه با ایجاد وحشت دربین مردم  زندگی عادی در این کشور را بر هم میزند،جان احاد مردم را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.

در چنین شرایطی انتظار در داخل و خارج  افغانستان ازدولت طالبان آنست که با تجدید نظر در برنامه های امنیتی خود ،سازوکاری موثر برای مقابله با تهدیدات موجود پیدا کند و نوار دردناک حملات مرگبار و ضد بشری گروه تروریستی داعش در این کشور را قطع کند.

به خصوص آنکه بخش عمده ای از حملات تروریستی هدفمند داعش ضد شیعیان افغانستان است که می تواند زمینه برای شکاف بین مذهبی در این کشور را  موجب شود.

بهرام زاهدی کارشناس مسائل منطقه می گوید،

 یکی از اهداف داعش در افغانستان ایجاد شکاف در جامعه افغانستان بویژه بین شعیه و سنی است که تاکنون در این زمینه ناموفق بوده است، به عنوان مثال جنایتی که داعش در مسجد شیعیان در قندهار مرتکب شد، با هدف بدبینی بین شیعیان و اهل سنت صورت گرفت، اما خوشبختانه فضا کاملاً معکوس شد و صف طولانی مردم اهل سنت قندهار برای اهداء خون به شیعیان نشانه این بود که فضا تا چه حد در افغانستان برادرانه است و اتحاد مسلمانان  در این کشور تحکیم یافته است.          

به نظر میرسد، در شرایط فعلی دولت طالبان برای اثبات ادعای خود درباره تعهد به تامین امنیت مردم افغانستان،همه توان خود را برای کاهش و توقف حملات داعش در این کشور بکار گیرد تا بیش از گذشته به ضعف در اداره  کشور متهم نشود.

کلیدواژه