ثور 05, 1401 16:39 Asia/Kabul
  • خنثی‌سازی حمله سایبری به حوزه‌های زیر ساختی ایران
    خنثی‌سازی حمله سایبری به حوزه‌های زیر ساختی ایران

مرکز مدیریت راهبردی افتا وابسته به ریاست جمهوری اسلامی ایران از خنثی سازی حمله سایبری به حوزه‌های زیرساختی ایران خبر داد.

مرکز مدیریت راهبردی افتا روز یکشنبه اعلام کرد، با اقدامات به موقع این مرکز در روزهای اخیر، از وقوع حمله سایبری گسترده به حوزه‌های زیرساختی ایران پیشگیری و عملیات طراحی شده توسط مهاجمین در مراحل اولیه بهره‌برداری خنثی شده است.

بر اساس اعلام مرکز افتا، مهاجمان سایبری قصد داشتند با سوء‌استفاده از حفره امنیتی در یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد در سازمان‌ها، ضمن اخذ دسترسی به زیرساخت‌ها و استخراج اطلاعات از آنها، دستورات دلخواه را اجرا و محتوای آلوده خود را تزریق کنند، اما پیش از آنکه مهاجمان بتوانند حمله سایبری خود را عملی کنند، با اقدام به موقع مرکز عملیات امنیت افتا از وقوع آن پیشگیری شد.

حملات سایبری این روزها به نوعی جایگزین جنگ‌های فیزیکی شده و این نگرانی برای دولت ها ایجاد شده است که حملات مبتنی بر فضای مجازی، می توانند سرویس های ارتباطی، اقتصادی و حیاتی کشورها را مختل کنند. به عبارت دیگر، هدف قراردادن زیرساخت‌های یک کشور به‌وسیله بدافزارها می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد و حتی تلفات و خسارت‌های سنگین نیز به بار آورد. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان در معرض تهدیدات سایبری قرار دارد و طی سالهای اخیر یکی از اهداف اصلی حملات سایبری دشمنان بر علیه برنامه صلح آمیز هسته ای، زیرساخت های نفتی و نهادهای دولتی بوده است.

شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که حملات بسیاری در دنیا که با استفاده از سلاح‌های سایبری پیشرفته انجام می‌شود، کار مشترک آژانس امنیت ملی امریکا ، رژیم صهیونیستی و  سازمان های اطلاعاتی بریتانیا از جمله ستاد ارتباطات دولت (GCHQ) است؛ هرچند در برخی موارد گروه‌های جنایتکار نیز به صورت نیابتی این حملات را انجام می دهند.

"ادوارد اسنودن" پیمانکار سابق و افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با مجله اشپیگل در   سال ۲۰۱۳، از نقش این آژانس و رژیم صهیونیستی در حملات سایبری با استفاده از بدافزار استاکس نت خبر داده است.

در برابر این تهدیدات، جمهوری اسلامی ایران با ایجاد صنعت بومی پدافند سایبری و تولید تجهیزات سایبری با استفاده از تقویت بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی توانسته است طی سال های اخیر، بسیاری از حملات سایبری دشمنان  را خنثی کند.

در همین راستا، ایران با استفاده از دانش متخصصان داخلی و حداکثر بهره‌گیری از محصولات بومی، طرح های مصون‌سازی، استحکام‌بخشی ،امن سازی زیرساخت‌های حیاتی و همچنین پدافند سایبری را در راهبردهای خود قرار داده است.

ایران در سال 2020 در شاخص جهانی امنیت سایبری  (GCI)  در بین ۱۸۲ کشور جهان در رتبه ۵۴ و در منطقه آسیا پاسفیک در رتبه ۱۲ قرار گرفت که نشان دهنده ۶ رتبه ارتقا نسبت به سال 2019 است.این شاخص توسط اتحادیه جهانی مخابرات  (ITU) وابسته به سازمان ملل متحد منتشر می شود و هدف از تهیه و انتشار آن کمک به کشورهای جهان برای اقدام عملی و آگاهی عمومی در جهت ارتقای امنیت سایبری است.

"محمد رضا فرجی پور" جانشین قرارگاه پدافند سایبری ایران با اشاره به افزایش قدرت سایبری ایران نسبت به بسیاری از کشورها گفته است: ایران اکنون توان سایبری خود را تبدیل به یک مؤلفه مهم از قدرت ملی کرده است. سیستم و سازمان دقیقی برای برنامه‌ریزی‌های دفاع سایبری در اختیار دارد و در مواقع لزوم از آن بهره می‌برد؛ بنابراین، هر حمله سایبری ایالات متحده آمریکا و متحدانش به ایران قطعاً با پاسخی دندان‌شکن مبتنی بر استراتژی دقیق و منظم مواجه خواهد شد. این قدرت تولید بازدارندگی می‌کند.

کلیدواژه