ثور 06, 1401 11:21 Asia/Kabul
  • قدردانی طالبان از کمک های انسان دوستانه ایران
    قدردانی طالبان از کمک های انسان دوستانه ایران

معاون وزارت شهدا و معلولان دولت موقت طالبان در افغانستان از کمکهای جمهوری اسلامی ایران به مردم آن کشور قدردانی کرد.قاری شاه محمد با ستایش از حمایتهای همه جانبه ایران از مردم افغانستان، خواهان ادامه کمکها شد.

قدردانی طالبان از ایران در حالی است که کمکهای تازه جمهوری اسلامی ایران به خانواده های شهدا، مجروحان و معلولان انفجارهای اخیر تروریستی به آنان اهدا شد.در چهار دهه اخیر جمهوری اسلامی ایران به شکل همه جانبه از مردم افغانستان در برابر دشمنان خارجی و داخلی حمایت کرده است و اکنون نیز با پذیرایی از میلیونها پناهجوی افغانستان، نشان داده است که به رغم مشکلاتی که خود به دلیل تحریمهای بین المللی  روبروست همواره در کنار مردم افغانستان قرار دارد. بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، "جمهوری اسلامی ایران طرفدار ملت افغانستان است چرا که دولتها همچون گذشته می آیند و می روند اما ملت افغانستان است که باقی می ماند".براین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز تمام امکانات لازم اعم از بهداشتی، آموزشی و اشتغال را در اختیاز پناهجویان قرار داده است و در افغانستان نیز با استمرار کمکهای نقدی و غیر نقدی خود ، تلاش کرده است از مشکلات مردم افغانستان بکاهد.

غلام حبیب حسام از کارشناسان هلال احمر افغانستان در این باره می گوید: 

کمکهای امدادی و بشردوستانه ایران به مردم افغانستان قابل تقدیر و ستایش است و از هلال احمر همه کشورهای اسلامی می خواهیم همکاری های خود را به افغانستان و کمک به حل مشکلات مردم این کشور ادامه دهند.

افغانستان نه تنها کشور همسایه بلکه جز حوزه تمدنی ایران است. به همین دلیل دشمنان مردم افغانستان بخصوص پس از تسلط مجدد طالبان براین کشور، تلاشهای مذبوحانه ای را برای ایجاد تضاد میان دو ملت ایران و افغانستان پی گیری کردند که با هوشیاری و بصیرت مردم افغانستان خنثی شد. بدون تردید، دشمنان مردم افغانستان خواهان برقراری صلح و ثبات و امنیت در این کشور نیستند و منافع شوم خود را از طریق دامن زدن به بحران و ناامنی در افغانستان پیگیری می کنند.

فیلیپو گرندی f.grandi کمیسیر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که چندین بار به ایران سفر کرده براین اعتقاد است به رغم مشکلاتی که این کشور از نظر مسایل تحریمی روبروست همواره قدردان کمکهای ایران به مردم افغانستان هستیم.

در هر حال، جمهوری اسلامی ایران تاکنون از هیچ کمکی به مردم افغانستان دریغ نکرده و همواره به عنوان یک راهبرد اصولی از آنان حمایت کرده است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.آنچه بیشتر موجب نگرانی مردم افغانستان است نحوه توزیع کمکها است. آنان انتظار دارند دستگاهها و عوامل توزیع کننده، کمکهای ایران را به شکل عادلانه در اختیار مردم نیازمند قرار دهند تا کمکها به دست نیازمندان واقعی برسد تا بخشی از رنج و مشکلات آنها را بکاهد. 

کلیدواژه