واکنش طالبان به انفجار تروریستی در کابل
(last modified 1401-02-10T14:43:09+00:00 )
ثور 10, 1401 19:13 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به انفجار تروریستی در کابل
    واکنش طالبان به انفجار تروریستی در کابل

سخنگوی طالبان حمله تروریستی روز جمعه در یکی از مساجد کابل پایتخت افغانستان را محکوم کرد. طالبان این حمله را که منجر به شهادت و زخمی‌ شدن ده‌ها نمازگزار شد، جنایتی ضد انسانی خواند.

بر اثر حمله تروریستی  در مسجد خلیفه صاحب اهل سنت در کابل دهها تن شهید  و زخمی شدند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی کابل نوشت: « این حمله در ماه مبارک رمضان جنایت ضد انسانی بوده و این گونه اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام و انسانیت ندارد.»

مجاهد ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی تاکید کرد: عاملین این جنایات شناسایی و مجازات خواهند شد.

حمله تروریستی به مسجد خلیفه صاحب اهل سنت در کابل نشان داد که تروریست ها در افغانستان،به طور همزمان جامعه شیعیان و اهل تسنن را هدف گرفته اند و تروریسم در این کشورامنیت را برای  همه گروه های مذهبی به مخاطره انداخته است.

افزایش حملات تروریستی در افغانستان و به خصوص در شهر کابل که دولت طالبان تنها نظاره گر این اقدامات مرگبار و ضد انسانی است،نشانه ای غیر قابل انکار از ضعف و ناتوانی این گروه در ایجاد امنیت و برخورد با گروه های تروریستی است.

باتوجه به آنکه در ماه های اخیر و در زمان حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان،گروه تروریستی داعش طراحی و اجرای بسیاری از حملات تروریستی در این کشور را  بر عهده داشته است،ضرورت مقابله جدی و موثر دولت طالبان با این گروه تروریستی خواسته ای عمومی در افغانستان است.

با وجود آنکه برای دولت طالبان نیزکاملا محرز است که داعش اصلی ترین گروه بر هم زننده ثبات و امنیت در این کشور محسوب می شود،عدم برخورد قاطع با این گروه تروریستی ،پرسش مهمی است که تاکنون طالبان به آن پاسخ نداده است.

برغم مطالبه ملی در افغانستان برای تامین ثبات و امنیت و مهار گروه تروریستی داعش،اما موضع دولت طالبان درباره داعش تامل برانگیز شده است.

دولت  طالبان با طرح این ادعا که داعش خطری بزرگ برای افغانستان بشمار نمی رود ،سعی دارد تا اقدامات مرگبار و ضد بشری این گروه را کوچک نمایی کند.

در حالی طالبان در صدد کوچک نمایی  داعش در افغانستان از طریق کم خطر خواندن  اقدامات این گروه است که حملات تروریستی داعش  در هفته های اخیر در مناطق مختلف این کشور صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

خونسردی و برخورد عادی انگارانه دولت طالبان با حملات داعش در افغانستان،به نوعی موجب بروز خشم و واکنش مردم این کشور در خصوص این موضع پرسش برانگیز طالبان در مواجهه با اقدامات وحشیانه و مرگبار داعش در افغانستان شده است.

 این پرسش در بین مردم افغانستان مطرح است که چرا طالبان بر خلاف  دوره حضور نیروهای  خارجی در افغانستان بین سال های 2001 تا 2021،برخورد قدرتمندانه با داعش و گروه های بر هم زننده ثبات در این کشور ندارند و در مواجهه با حملات تروریستی تنها به نظاره گر این اقدامات تبدیل شده اند.؟          

بی عملی معنادار دولت طالبان در قبال حملات تروریستی داعش در افغانستان که در هفته ها و روزهای اخیر شدت بیشتری نیز گرفته است، سبب شده تا بی اعتمادی گسترده ای در این کشور در قبال ادامه حاکمیت طالبان بر افغانستان به وجود آید.

کلیدواژه