بیانیه پاکستان و عربستان در پایان سفر شریف با نگاهی به تحولات افغانستان
(last modified 1401-02-12T07:39:59+00:00 )
ثور 12, 1401 12:09 Asia/Kabul
  • بیانیه پاکستان و عربستان در پایان سفر شریف با نگاهی به تحولات افغانستان
    بیانیه پاکستان و عربستان در پایان سفر شریف با نگاهی به تحولات افغانستان

در پایان دیدار شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به عربستان، سران دو کشور بیانیه مشترکی صادر کردند.

سران پاکستان و عربستان دراین بیانیه‌ با تاکید برعدم استفاده خاک افغانستان به عنوان پناهگاه تروریست‌ها از دولت طالبان خواستند به حقوق افغان‌ها احترام بگذارد.

دو طرف در این بیانیه بر ضرورت تلاش دولت طالبان برای برقراری صلح و تامین امنیت در افغانستان تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است سران دو کشور همچنین «رعایت حقوق تضمین شده مبتنی بر مدارای اسلامی برای دستیابی به امنیت و صلح در افغانستان را مهم ارزیابی کردند.

 انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی  شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از دست یابی به قدرت،نشان میدهد  که توسعه روابط اسلام اباد با ریاض اولویت منطقه ای حزب حاکم مسلم لیگ نواز است. به خصوص آنکه خاندان شریف در پاکستان و خاندان سعودی در عربستان از دیرباز مناسبات نزدیک و صمیمانه ای داشته اند و هرگاه  حزب مسلم لیگ نواز قدرت را در پاکستان در اختیار داشته، توسعه روابط دو کشور شتاب فزاینده ای داشته است.

با توجه به چالش های اقتصادی پاکستان، مهمترین هدف سفر شهبازشریف جلب کمک های مالی عربستان بوده است که گفته می شود مقامات ارشد این کشور با ارائه بسته های مالی در قالب کمک بلاعوض و وام به پاکستان موافقت کرده اند. 

در شرایطی پاکستان در دوره نخست وزیری شهباز شریف گام  در مسیر احیای روابط با عربستان گذاشته است که این مناسبات در دوره عمران خان (2018-2022) به ضعف گراییده بود.

 اشاره تفصیلی بیانیه سران عربستان و پاکستان در پایان سفر شهباز شریف به آن کشور به مسئله افغانستان نشان میدهد که ریاض و اسلام آباد تحولات این کشور را دارای پیوستگی خاصی با سیاست خارجی خود می دانند.

با توجه به رویکردهای شهباز شریف در قبال افغانستان و تاثیر پذیری وی از سیاست های آمریکا،پیش بینی می شود سیاست خارجی پاکستان در دوره شریف بر خلاف دوره عمران خان پیش برود.    

پاکستان در دوره عمران خان علاوه بر میزبان از دونشست منطقه ای و بین المللی درباره افغانستان ، رایزنی های گسترده ای با برخی کشورها برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان در افغانستان  انجام داد و بارها از آمریکا خواست که دارایی های بلوکه شده آن کشو را آزاد کند تا دولت طالبان امکان اداره امور افغانستان را داشته باشد. 

سخنان شهباز شریف ساعاتی پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان درباره برنامه وی برای توسعه همه جانبه روابط با آمریکا،این گمانه را تقویت کرده است که اسلام آباد در دوره شریف در تنظیم روابط خود با افغانستان،ملاحظات کاخ سفید را به طور جدی مورد توجه قرار خواهد داد.

برهمین اساس ممکن است با تغییرات جدید سیاسی در پاکستان،ضمن کاهش حمایت های مالی و سیاسی این کشور از دولت طالبان درمقایسه با دوره عمران خان،فشارهای کاخ سفید از طریق اسلام اباد برطالبان افزایش پیدا کند.

 تاکید بیانیه سران پاکستان وعربستان  درباره لزوم جلوگیری طالبان ازاستفاده  تروریست ها از خاک افغانستان به عنوان پناهنگاه،می تواند ناشی ازتنش هایی باشد که اخیرا در روابط کابل و اسلام آباد ایجاد شده است.

محترم شمردن  حقوق افغان ها توسط دولت طالبان دیگر تاکید این بیانیه است که از نظرمقامات عربستان و پاکستان می تواند مبنایی برای برقراری صلح و امنیت نیز در این کشور باشد.

کلیدواژه