ازبکستان تحت فشار امریکا از بازگرداندن هواپیماهای افغانستان به این کشور خودداری کرده است
(last modified 1401-02-12T12:50:59+00:00 )
ثور 12, 1401 17:20 Asia/Kabul

کارشناس حوزه مسایل آسیای مرکزی گفت: دولت ازبکستان تحت فشار دولت امریکا از بازگرداندن هواپیماهای نظامی افغانستان به این کشور خودداری کرده است.

خیرالدین قاسم اف در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت دولت طالبان از دولت ازبکستان درخواست کرده بود هواپیماهای نظامی را که در زمان دولت قبلی افغانستان به برخی کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان منتقل شده بودند، بازگردانند اما دولت تاشکند تحت فشار امریکا از بازگرداندن آن ها خودداری کرده است.

وی افزود: یکی از دلایل خودداری تاشکند از بازگرداندن این هواپیماها این است که امریکا قبل از حمله روسیه به اوکراین گفته بود این هواپیماها باید به اوکراین منتقل شوند که البته زمینه سازی جنگ روسیه و اوکراین هم توسط امریکایی ها انجام شد و به نظر می رسد امریکایی ها با توجه به اینکه معتقدند هزینه خرید این هواپیماها توسط آن ها تامین شده اکنون می توانند در مورد آن ها تصمیم بگیرند و مثلا در اختیار اوکراین قرار دهند.

این کارشناس تاجیک عنوان کرد: دولت ازبکستان با طالبان به ویژه در بخش تجارت رابطه نزدیکی دارد، اخیراً عبدالعزیز کامل اف وزیر سابق خارجه ازبکستان در نشست های مختلف چندین بار به ضرورت به رسمیت شناسی حکومت طالبان و رساندن کمک های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد. مقامات ازبکستان و طالبان همچنان روی طرح بزرگ ساخت راه آهن از مزار شریف تا کابل و بعد پیشاور پاکستان هم کار کرده اند که ازبکستان سهم زیادی در آن دارد.

به گفته قاسم اف از سوی دیگر دولت ازبکستان با امریکا هم رابطه نزدیکی دارد و به عقیده بسیاری از کارشناسان در میان پنج جمهوری این حوزه امریکا نزدیکترین رابطه را با ازبکستان دارد و حتی برخی نمایندگان کنگره امریکا گفته اند ازبکستان تنها کشور مورد اعتماد ما در آسیای مرکزی است و با توجه به همین روابط ازبکستان از بازگرداندن هواپیماها به افغانستان خودداری کرده است.

این کارشناس سیاسی در مورد نقش امریکا در افغانستان هم گفت: امریکا ظاهرا از افغانستان خارج شده اما هنوز گروه تروریستی داعش را در این کشور تقویت و مدیریت می کند که می تواند در آینده تهدید امنیتی جدی برای افغانستان و حتی کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کند اما از آنجایی که امریکا رابطه نزدیکی با ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی دارد احتمالا بر این تصور است که داعش تهدیدی برای این کشورها نیست و تمرکز اصلی فعالیت داعش روی افغانستان است.

وی اضافه کرد: پشت پرده حملات و انفجارهای تروریستی اخیر داعش در مساجد و مراکز فرهنگی و آموزشی در افغانستان هم دولت امریکا قرار دارد که نمی خواهد افغانستان پس از چهار دهه بحران به آرامش برسد و روابط خوب و سازنده با کشورهای همسایه خود برقرار کند و این کشورها مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران که امکانات زیادی هم دارند، نتوانند در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

 

کلیدواژه