ثور 15, 1401 19:01 Asia/Kabul
  • هشدار درباره وضعیت انسانی در افغانستان
    هشدار درباره وضعیت انسانی در افغانستان

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در مورد پیامدهای وخامت وضعیت انسانی در این کشور هشدار داد.

سیگار در پنجاه و پنجمین گزارش خود در مورد افغانستان اعلام کرد، بیش از ۲۴ میلیون و چهارصد هزار تن در افغانستان به دریافت کمک‌های بشر دوستانه نیازمندند.اگر چه براساس این گزارش از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ امار نیازمندان این کشور حدود ۶ میلیون و بیکاران حدود یک میلیون نفر افزایش یافته است اما نکته اساسی علل و مسبب بروز مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی در افغانستان است که علاوه بر جنگ های داخلی حضور اشغالگران به خصوص در دو دهه گذشته تاثیر مهمی بر وخامت اوضاع افغانستان داشته است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"امریکا با شعار ایجاد مدینه فاضله در افغانستان‌، این کشور را در سال ۲۰۰۱ اشغال کرد. در مدت دو دهه اشغال نه تنها گشایشی در شرایط اقتصادی مردم افغانستان ایجاد نشد بلکه در بدترین شرایط این کشور را رها کرد. واقعیتی که هیجگاه نهادهای امریکایی در ارزیابی وضعیت افِغانستان به ان اشاره نمی کنند."

با این حال گروه طالبان که خود را حاکم افغانستان می داند نباید در مورد وضعیت اقتصادی و معیشتی و پزشکی و درمانی مردم افغانستان بی تفاوت باشد. طالبان که اخراج اشغالگران را افتخار خود در افغانستان می داند چنانچه همچنان بر سیاست اتحصارگرایانه خود پافشاری کند، نمی تواند اوضاع سیاسی اقتصادی و اجتماعی افغانستان را سامان بخشد. زیرا افغانستان با کثرت اقوام و نژادها روبرو است و تجربه تاریخی تحولات اففانستان به خصوص حاکمیت دهه ۹۰ میلادی طالبان نشان می دهند که انحصارگرایی در قدرت نه تنها تجربه ای شکست خورده است بلکه افغانستان را وارد دور جدیدی از ناارامی وخشونت می کتد. 

علی واحدی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"طالبان نباید اشتباه گذشته خود را تکرار کند. مردم افغانستان، طالبان امروز را متفاوت از طالبان دهه قبل می دانند و این گروه نیز باید در عمل از همه جریانهای قومی و سیاسی تحت عنوان وفاق ملی برای حل مشکلات افغانستان استفاده کند"

در هر حال، گزارشهای منتشر شده در مورد وضاوضاع اعیت اقتصادی ،فقر، بیکاری و حتی مواد مخدر افغانستان بسیار نگران کننده است. به خصوص انکه استفاده از مواد مخدر صنعتی یعنی شیشه در میان مردم این کشور در حال افزایش است که قطعا زیبنده حاکمیت طالبان در افغانستان نیست. بنابراین طالبان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان  را باید به عنوان فرصت تاریخی جهت حل مشکلات مردم این کشور از طریق تقویت وحدت ملی با تشکیل دولت فراگیر استفاده کند.

کلیدواژه