حکمتیار از جایگاهی برخوردار نیست که در اوضاع افغانستان و حکومت طالبان تاثیر خاصی داشته باشد
(last modified 1401-02-17T12:17:41+00:00 )
ثور 17, 1401 16:47 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از جایگاهی برخوردار نیست که در اوضاع افغانستان و حکومت طالبان تاثیر خاصی داشته باشد.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به دیدارهای اخیر گلبدین حکمتیار با برخی سران طالبان از جمله امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان اظهار داشت: با توجه به پیشینه سیاسی و معامله گری های حکمتیار او در بین مردم افغانستان به عنوان چهره ای مطرح است که هرگاه با هر نظامی وارد معامله شده آن نظام را با چالش جدی و خطر سقوط مواجه کرده است.

وی افزود: مردم افغانستان به حکمتیار به عنوان یک چهره نامطلوب، جنگ افروز و معامله گر و کسی می نگرند که در طول تاریخ فعالیت خود، هیچ برنامه ای برای ثبات در افغانستان نداشته و همواره به عنوان یک اخلال کننده در نظام و حکومت داری مطرح بوده است. بنابراین نشست های حکمتیار با سران حکومت طالبان که در گذشته هم صورت گرفته، تاثیر چندانی در اوضاع افغانستان نخواهد داشت. او با جایگاهی که دارد در حکومت طالبان هم چندان تاثیرگذار نیست و نمی تواند تغییر خاصی در اوضاع ایجاد کند.

این کارشناس افغان با اشاره به زاویه ای که اخیرا حکمتیار با طالبان پیدا کرد و مخالفت خود را هم در برخی امور از جمله مسدود ماندن مدارس دخترانه اعلام کرد و حالا با مقامات طالبان دیدار می کند، افزود: حکومت موقت طالبان کمیسیونی را برای دعوت از مخالفین سیاسی، احزاب سیاسی و کارکنان دولت سابق ایجاد کرده و حتی از کسانی که از افغانستان خارج شده اند دعوت کرده بازگردند و با این حکومت همکاری کنند اما این دعوت چندان با استقبال مواجه نشده است. به همین دلیل تلاش می کنند افرادی مانند حکمتیار را در کنار خود داشته باشند تا انتقاداتی که در مورد فراگیر نبودن حکومت طالبان وجود دارد کاهش پیدا کند.

مظفری عنوان کرد: حکومت طالبان افراد دارای نفوذ و نقش را در کنار خود نمی خواهد و به دنبال افرادی مانند حکمتیار است تا از آن ها به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند و از انتقادات علیه خود بکاهد.

وی اضافه کرد: طالبان تلاش می کنند حتی چهره هایی ضعیف تر از حکمتیار را هم در کنار خود داشته باشند، در حال حاضر هم دعوت از آنان همچنان جریان دارد و باید دید که چه شرایط و زمینه هایی را برای آنان فراهم خواهند کرد.

 

کلیدواژه