ثور 19, 1401 18:15 Asia/Kabul
  • چند نکته درباره دیدار بشار اسد و رهبر انقلاب اسلامی
    چند نکته درباره دیدار بشار اسد و رهبر انقلاب اسلامی

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز گذشته به تهران سفر کرد و با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و همچنین با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.

سوریه از جمله کشورهای عربی است که همواره روابط مسالمت‌آمیز و رو به رشدی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. سوریه مهمترین کشور عربی عضو محور مقاومت است و سیاست خارجی خود را نیز با اصول محور مقاومت پیش می‌برد. به همین دلیل سوریه تحت فشارهای شدیدی از جانب سازش‌کاران عربی، رژیم صهیونیستی و همچنین قدرت‌های غربی قرار گرفته است.

اوج این فشار هم در سال 2011 بود و سوریه با جنگ تروریستی مواجه شد که گروههای تروریستی از حمایت قدرتهای عربی و غربی برخوردار بودند. پس از مواجه شدن سوریه با این جنگ تروریستی و تلاش مخالفان نظام سوریه برای براندازی آن، جمهوری اسلامی ایران مهمترین کشوری بود که به صورت عملی از نظام دمشق در مقابل تروریست‌ها و حامیان آنها حمایت کرده است. علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، متحدان آن در محور مقامت نیز برای دفاع از نظام سوریه و مبارزه با تروریسم اقدام عملی نشان دادند و در میدان نبرد سوریه حاضر شدند. بدون شک‌حمایت های جمهوری اسلامی ایران و گروههای مقاومت نقش مهمی در حفظ تمامیت ارضی سوریه و شکست گروههای تروریستی در این کشور داشته است. رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشت بشار اسد نیز به نقش مهم سردار شهید قاسم سلیمانی در این زمینه اشاره کردند. 

نکته دیگر این است که در جریان دیدار روز گذشته بشار اسد، نکته بارز این بود که طرفین به استراتژیک بودن روابط دو کشور اذعان داشته و در عین حال خواستار تقویت این روابط در حوزه های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی شدند. با توجه به اینکه سوریه دوران پسا تروریسم را پشت سر می‌گذارد کشورهای مختلفی برای حضور در صحنه اقتصادی این کشور اعلام آمادگی کردند که با توجه به نقشی که جمهوری اسلامی ایران در جریان مبارزه با تروریسم در سوریه داشته است و همچنین اهمیتی که برای امنیت و ثبات سوریه قائل است در این فضا جمهوری اسلامی می تواند نقش پر رنگی در بازسازی سوریه داشته باشد.

تمایل دو طرف برای گسترش روابط به خصوص تاکید بشار اسد بر اهمیت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خط بطلانی بر این خط فکری است که در ماه های گذشته پس از سفر بشار اسد به امارات مطرح شده بود مبنی بر اینکه سوریه گسترش روابط با کشورهای عربی را در مقابل کاهش روابط با جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است. سفر روز گذشته نشان داد که بشار اسد بر تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و  روابط با جمهوری اسلامی ایران را روابطی استراتژیک می‌داند.

نکته مهم دیگر در جریان سفر روز گذشته بشار اسد نوع رابطه رئیس جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین با رئیس جمهور ایران بود. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد بشار اسد با استقبال گرم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد. در اظهارات رهبر معظم انقلاب در مسائل سوریه نیز تاکید ایشان بر نقش بشار اسد و شخصیت وی در پیروزی سوریه در مقابل تروریسم و حفظ تمامیت ارضی این کشور نشان دهنده احترام و جایگاهی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بشار اسد در ساخت قدرت و همچنین در تحولات منطقه غرب آسیا قائل است.

نکته پایانی اینکه موقعیت امروز سوریه قابل مقایسه با یک دهه گدشته نیست. جنگ با تروریسم خرابی‌های زیادی در سوریه به بار آورده و هزینه سنگینی به این کشور تحمیل کرده، اما موفقیت در مبارزه  با تروریسم همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند به این کشور اعتبار داده است. سوریه امروز همچنان در محور مقاومت حضور دارد و بشار اسد نیز روز گذشته بر پایبندی به اصول و مبانی مقاومت تاکید کرده است. این موقعیت بیانگر این است که سوریه همچنان در تحولات منطقه غرب آسیا جایگاه و نقشی پر رنگ خواهد داشت حتی اگر در اثر جنگ با تروریسم با مشکلاتی مواجه شده و ضعیف شده باشد.

کلیدواژه