تهدید آمریکا علیه دولت طالبان
(last modified 1401-02-20T13:57:24+00:00 )
ثور 20, 1401 18:27 Asia/Kabul
  • تهدید آمریکا علیه دولت طالبان
    تهدید آمریکا علیه دولت طالبان

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دولت طالبان را به افزایش فشارها علیه این گروه تهدید کرد.

به گزارش رادیو دری؛ "ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اگر نشانه‌ای از لغو اقدامات طالبان در خصوص  حقوق زنان دیده نشود، فشارها بر آن‌ها افزایش می یابد.

"ند پرایس" در نشست خبری با اشاره به اعلام قانون جدید طالبان درباره نوع پوشش زنان گفت: به طالبان اعلام شده است که اگر محدودیت ها علیه زنان افغانستان اجرایی شود، دولت آمریکا ابزارهایی برای اعمال فشار بر طالبان دارد که از آن استفاده خواهد کرد. 

تهدید سخنگوی  وزارت امور خارجه آمریکا علیه طالبان درباره عواقب بی توجهی این گروه به رعایت حقوق زنان افغانستان و ایجاد مانع بر سر مسئله تحصیل و اشتغال آنان در ادامه  واکنش های بین المللی به نوع مواجهه دولت طالبان با حقوق فردی و اجتماعی مردم این کشور به خصوص زنان است که سبب شده است تا جامعه جهانی در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان در افغانستان، بیش از گذشته با تردید روبرو باشد.

از تابستان گذشته تاکنون که طالبان مجددا قدرت را در افغانستان در اختیار گرفته، محدودیت هایی را در قبال جامعه زنان این کشور اعمال کرده است که این مسئله ضمن اعتراض های داخلی، موجب بروز واکنش های بین المللی به این نوع سیاست های طالبان نیز شده است.

طالبان که در روزهای نخست قدرت یابی درافغانستان، وعده داده بود تا حقوق زنان در این کشور را به رسمیت بشناسد و زمینه مشارکت آنان در اجتماع را  فراهم کند، به تدریج از این شعارها فاصله گرفت و محدودیت هایی برای کار و تحصیل زنان اعمال کرد.

در ادامه هم دولت طالبان با ممنوع کردن سفر زنان افغانستان بدون محارم آنان، عملا گام جدیدی برای محدودیت های بیشتربرای جامعه زنان برداشت که انتقادهای بسیاری را در این کشور به دنبال داشت.

در روزهای اخیر هم صدور یک بخشنامه از سوی  دولت طالبان درباره استفاده از برقع برای پوشش زنان که البته ساعاتی بعد تکذیب شد، به سوژه ای برای رسانه ها داخلی و خارجی تبدیل شد که واکنش هایی را نیز از سوی برخی کشورها در پی داشت.

هشدار وزارت خارجه آمریکا به طالبان درباره مواجهه این گروه با فشارهای بیشتر این کشور در صورت اعمال محدودیت ها علیه جامعه زنان  در حالی است که کاخ سفید خود نیز یکی از عوامل محدودیت ها علیه ملت افغانستان از طریق مسدود کردن دارایی های این کشور است که سبب بروز گرسنگی وکمبود شدید کالا از جمله مواد غذایی در افغانستان شده است.                 

همزمان با سخنان" پرایس"، «توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز به طالبان هشدار داد سیاست‌ های طالبان درباره زنان بر روابط  این گروه با جامعه جهانی تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر چه دولت آمریکا در حال حاضر با  اتخاذ رویکردی  نمایشی از توجه و حمایت از حقوق زنان در افغانستان، مدعی اعمال فشار بر طالبان است اما اقدامات گذشته امریکا در توافق پنهان با این گروه برای بازگشت به قدرت و همچنین به چالش کشاندن معیشت مردم افغانستان از طریق مصادره د ارایی های این کشور، بیش از گذشته  بی صداقتی مقامات کاخ سفید در دفاع واقعی از حقوق به تارج رفته مردم افغانستان در دوره اشغال خارجی و حاکمیت جدید طالبان را به نمایش گذاشته است.

کلیدواژه