ثور 28, 1401 10:52 Asia/Kabul
  • نتایج انتخابات پارلمانی و احتمال پیچیده شدن تحولات در لبنان
    نتایج انتخابات پارلمانی و احتمال پیچیده شدن تحولات در لبنان

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد هیچ جریانی موفق به کسب اکثریت نشده است.

دو روز از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان می‌گذرد. وزارت کشور روز گذشته نتایج نهایی را اعلام کرد. آنچه وزارت کشور اعلام کرد نشان می‌دهد هیچ ائتلاف و حزبی موفق به کسب اکثریت مطلق پارلمانی شامل 65 کرسی از 128 کرسی پارلمان نشده است. در انتخابات سال 2018 ائتلاف مقاومت موفق شده بود با کسب 71 کرسی اکثریت مطلق پارلمانی را به دست آورد. در این انتخابات هنوز شمار دقیق کرسی‌های ائتلاف مقاومت مشخص نیست. برخی منابع نظیر الجزیره قطر اعلام کردند ائتلاف مقاومت 13 کرسی خود را در مقایسه با انتخابات 2018 از دست داده و 58 کرسی به دست آورده است، اما برخی منابع نیز شمار کرسی‌های مقاومت را 62 کرسی اعلام کردند.  

نکته دیگر این است که در میان گروه‌های مسیحی، جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل که از اعضای ائتلاف مقاومت است، 18 کرسی به دست آورد در حالی که قوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع که ضد مقاومت عمل می‌کند و متحد عربستان سعودی است 20 کرسی را کسب کرده است. با این نتیجه، جریان ملی آزاد عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون مسیحی در پارلمان را از دست می‌دهد. با توجه به اینکه رئیس جمهور لبنان از میان مسیحیان این کشور انتخاب می‌شود، رقابت میان جریان ملی آزاد و قوات اللبنانیه برای معرفی رئیس جمهور جدید، شدید خواهد بود. دوره ریاست جمهوری میشل عون اکتبر 2022 پایان خواهد یافت. 

نکته مهم دیگر این است که در پارلمان جدید لبنان نمایندگان جامعه مدنی و نمایندگان مستقل که جمعاً 26 کرسی به دست آوردند، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. نیروهای جامعه مدنی لبنان که شامل گروه‌های برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 و احزاب غیرسنتی می‌شود نیز توانسته‌اند 15 کرسی در مجلس به دست آورند. 11 نماینده مستقل نیز به مجلس راه یافته‌اند که همه آنها برای اولین بار وارد مجلس لبنان می‌شوند. 

با توجه به این وضعیت، ذکر نکته سه نکته ضروری است.

اول اینکه؛ با وجود هزینه‌های سنگینی که آمریکا، عربستان، فرانسه و امارات برای شکست ائتلاف مقاومت و کسب اکثریت توسط مخالفان مقاومت انجام دادند، اما مقاومت دست کم 58 کرسی و مخالفان آن نیز 47 کرسی به دست آورده‌اند و همچنان ائتلاف مقاومت در پارلمان لبنان بیشترین کرسی‌ها را در اختیار دارد. 

دوم اینکه؛ هنوز برای قضاوت درباره نحوه ائتلاف‌بندی‌های جدید احتمالی در داخل پارلمان لبنان زود است. در همین ارتباط، «حسین رحال» مسؤول بخش رسانه‌های الکترونیک در جنبش حزب‌الله ضمن اعلام اینکه نتایج انتخابات ادعاهای دشمنان ضد مقاومت را رد کرد، گفت: «بسیاری از نامزدهای مستقل پیروز پارلمان لبنان با مقاومت دشمنی ندارند.» بنابراین، نامزدهای مستقل نقش مهمی در پارلمان آینده خواهند داشت. 

سوم اینکه؛ نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد احتمال وخیم‌تر شدن بحران سیاسی در این کشور وجود دارد. با توجه به تشتتی که میان گروه‌های اهل سنت وجود دارد، معرفی نخست وزیر جدید که باید از میان اهل سنت معرفی شود، زمان‌بر خواهد بود. این موضوع به خصوص در خصوص تعیین رئیس جمهور لبنان که باید از میان مسیحیان معرفی شود، نمود بیشتری خواهد داشت زیرا رئیس جمهور جدید باید با رای دو سوم اعضای پارلمان یعنی 85 نماینده را به دست آورد.

کلیدواژه