ثور 29, 1401 11:33 Asia/Kabul
  • تحلیل انتخابات لبنان از نگاه سید حسن نصرالله
    تحلیل انتخابات لبنان از نگاه سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در سخنانی به تشریح نتایج انتخابات پارلمانی این کشور پرداخت.

با وجود گذشت تنها 4 روز از انتخابات پارلمانی لبنان، تحلیلهای زیادی درباره نتایج انتخابات ارائه شد. عده ای معتقد به شکست حزب الله و متحدانش هستند و عده ای دیگر معتقد هستند انتخابات وضعیت مقاومت را در لبنان تثبیت کرده است. افرادی که معتقد به شکست حزب الله در انتخابات هستند به از دست رفتن اکثریت مطلق و کاهش شمار کرسی ها از 71 به 62 اشاره می کنند در حالی که هیچ اشاره ای به سه موضوع نمی کنند. اول اینکه شمار آراء مردمی حزب الله و متحدانش در انتخابات جدید افزایش یافته است. دوم اینکه حزب الله و متحدانش بیشترین کرسی های پارلمانی را در اختیار دارند. سوم اینکه شمار کرسی های حزب الله و امل در پارلمان جدید از 28 به 31 کرسی افزایش یافته است.

به نظر می رسد این نگاه تحلیلی در ادامه فشارها و عملیات روانی است که از مدتها قبل ضد حزب الله انجام شد. در همین راستا، سید حسن نصرالله در سخنان شب گذشته خود عنوان کرد: «علی‌رغم سال‌ها کمپین ستیزه‌جویانه علیه مقاومت که آمریکایی‌ها آن را هدایت می‌کردند و دیوید شنکر، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، به آن اعتراف کرد تعداد آراء ما و اعضای مان در پارلمان افزایش یافت.»

نکته دیگر این است که معمولاً اکثریت و اقلیت در پارلمان لبنان نسبی است. اساساً ساختار قدرت در لبنان توافقی است و انتخاب مقامات این کشور بدون جلب نظر دیگر گروههای رقیب امکان پذیر نیست. سید حسن نصرالله با درک واقع بینانه از این وضعیت در لبنان تلاش دارد ضمن رد ادعاها درباره شکست مقاومت در انتخابات، دیگر گروهها را به سمت وحدت و در نظر گرفتن منافع ملی به جای منافع فرقه ای سوق دهد.

بر همین اساس، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان شب گذشته خود تأکید کرد: «هیچ گروهی سیاسی‌ای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آن‌هاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکرده‌اند. ما امروز در برابر مجموعه‌ای از فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی و نمایندگان جدید و مستقل قرار داریم که شاید مصلحت لبنان و مردم کشور در همین چیزی بوده که رخ داده و در اینکه نه این گروه و نه آن گروه اکثریت را به دست نیاوردند.» در واقع، سید حسن نصرالله به این اظهارنظر خود مشخصه تکثر سیاسی و متکثر بودن جامعه لبنان را بار دیگر مورد تأکید قرار داده است.

نکته سوم این است که نتایج انتخابات پارلمانی لبنان شکستی آشکار برای مخالفان مقاومت و به خصوص عربستان سعودی و آمریکا بود که هزینه زیادی برای کسب اکثریت پارلمانی توسط گروههای مخالف مقاومت انجام دادند. این موضوع نیز در سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله مطرح شد. سید حسن نصرالله ضمن اینکه مداخله ایران در امور لبنان را دروغ خواند، گفت: «ما سفیر آمریکا را دیدیم که در مراکز اخذ رأی سرک کشید و سفارت آمریکا لیست ارائه می‌دهد و سفیر عربستان سعودی نیز که خود فعال‌ترین کازار انتخاباتی در لبنان بود.»

نکته پایانی اینکه دغدغه همیشگی دبیرکل حزب الله لبنان عبور دادن این کشور از مشکلات سخت پیش رو بود. با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، اکنون بار دیگر سید حسن نصرالله بر کنار گذاشتن اختلاف ها، پایان دادن به رقابت های انتخاباتی و تمرکز کردن بر مشکلات برای بهبود وضعیت زندگی مردم تأکید کرد. دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «بحران‌ها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت‌ها حل و فصل می‌شوند. پس بیایید روی نقاط مورد اتفاق‌نظر تمرکز کنیم.»

سید حسن نصرالله: انتخابات لبنان ثابت کرد که محبوبیت مقاومت در حال افزایش است

کلیدواژه