جوزا 02, 1401 16:33 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: سران طالبان در مورد نوع حکومت داری، مسایل حقوق بشری و برخی آزادی های اجتماعی اتحاد نظر ندارند.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برخی فرمان های رهبری طالبان که تعدادی از مقامات طالبان هم از آن راضی به نظر نمی رسند چنانکه عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان هم اخیرا انتقاداتی را مطرح کرده، اظهار داشت: این مساله نشان دهنده آن است که هنوز در بین طالبان دیدگاه واحد و انسجام یافته ای وجود ندارد و با گذشت 9 ماه از حکومت طالبان مردم افغانستان به صورت آشکار آن را مشاهده کردند.

وی افزود: نه تنها در بین طالبان دیدگاه واحدی وجود ندارد بلکه آنان به بخش های مختلف تقسیم شده اند، بخشی از طالبان معتقد است که جامعه افغانستان باید به سمت توسعه، پیشرفت و آزادی های اساسی حرکت کند و آنچه امروز عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت موقت طالبان مطرح می کند نشان دهنده این مساله است که طالبان تاکنون در مورد مسایلی مانند مسدود ماندن مدارس دخترانه، آزادی رسانه ها و مانند آن اتحاد نظر ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی در میان طالبان کسانی هستند که در کشورهای غربی زندگی کرده اند و اعضای خانواده و فرزندان آن ها در مدارس و دانشگاه های غربی، آسیایی و عربی تحصیل کرده اند و یا اکنون در حال آموزش هستند که دیدگاه های معتدل تری دارند، اما عده ای دیگر بر دیدگاه های بسته گذشته خود هستند. البته مساله تغییر به بخش کوچکی از طالبان برمی گردد اما بسیاری از مسوولان طالبان از افغانستان خارج نشده اند و افکار آن ها همان افکار دوره اول حکومت طالبان است. به هر صورت ادامه اختلاف دیدگاه ها در میان طالبان و رهبران آن ها باعث بحران می شود.

علیزاده عنوان کرد: عده ای از طالبان که در کشورهای خارجی حضور داشته اند از شرایط آنجا متاثر شده اند، مثلا اگر فرزندان آن ها در آن کشورها تحصیل کرده اند متوجه شده اند که تحصیل امری مثبت است و اگر زنان محدود شوند جامعه به سمت فلج شدن پیش می رود. در حالی که افغانستان باید مانند کشورهای دیگر پیشرفت کند به نظر می رسد که با روی کار آمدن طالبان در بسیاری مسایل دچار عقب گرد شده است. به عنوان مثال افغانستان طی بیست سال گذشته در بحث آزادی رسانه ها از وضعیت خوبی برخوردار بود اما امروز اوضاع تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: یک گروه از طالبان فقط به عنوان ماشین جنگی عمل می کنند و چندان تصمیم گیرنده نیستند، از فضای بیرون از افغانستان و حقوق مردم هم چندان آگاهی ندارند، بخش کوچکی از آنان مانند آقای استانکزی تحصیل کرده خارج هستند و مسایل حقوق بشری و آزادی رسانه ها برای آن ها مهم است و می دانند که بدون این مسایل جامعه به سمت پیشرفت و مشروعیت حرکت نمی کند، گروهی دیگر هم در شورای تصمیم گیری حضور دارند و می دانند که اگر افرادی مانند استانکزی در رسانه ها حضور پیدا کنند برای آن ها مشکل ساز می شود از همین رو وی در حالی که نقش عمده ای در مذاکرات با امریکایی ها در قطر داشت، پس از روی کار آمدن طالبان کمتر در رسانه ها دیده شده است.

علیزاده در مورد برخی فرمان های شفاهی که مقامات طالبان در ولایت ها صادر می کنند مانند منع رانندگی زنان و منع ورود زنان به رستوران ها اظهار کرد: این مساله هم به همان اختلاف دیدگاه ها و تفاوت سطح فکر مسوولان طالبان برمی گردد، برخی از آنان رفتارهای عقده ای از خود نشان می دهند و تصور می کنند که بسیاری از مسایل حکومت داری فقط به زنان مربوط می شود.

وی اضافه کرد: اگر طالبان به دنبال کسب مشروعیت سیاسی هستند از این راه ها به جایی نمی رسند و باید بدانند که ضرور است مسایل مهم تری را پیگیری کنند.

 

کلیدواژه