جوزا 07, 1401 08:56 Asia/Kabul
  • تشکیل کمیته ۸ نفری برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان
    تشکیل کمیته ۸ نفری برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

طالبان به منظور بازگشایی کلاس های درس بالاتر از ششم ابتدایی برای دختران،  کمیته ای هشت نفره به ریاست عبدالحکیم حقانی رئیس دیوان عالی تشکیل داد.

این کمیته در حالی تشکیل می شود که براساس گزارشهای منتشر شده، دختران بسیاری از سران طالبان در خارج از افغانستان از جمله در قطر و پاکستان در حال تحصیل هستند. این برخورد دوگانه طالبان با تحصیل دختران افغان موجب ناخشنودی مردم افغانستان شده است به گونه ای که روز  پنجشنبه کابل شاهد تظاهرات زنان در حمایت از ادامه تحصیل دانش آموزان دختر بود. طالبان که درصدد است خود را متفاوت از طالبان دو دهه پیش نشان دهد به هر نحو ممکن می کوشد به اصطلاح، خود را با تحصیل دختران موافق نشان دهد تا  ضمن کسب شرایط شناسایی بین المللی، خود را مدافع حقوق شهروندی جلوه دهد.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"طالبان به لحاظ اعتقادی و تبلیغات عامه، چندان علاقه ای به تحصیل دختران ندارد اما شرایط بین المللی و آگاهی مردم افغانستان‌ در دو دهه گذشته دیگر اجازه بی توجهی طالبان به تحصیل دختران را نمی دهد."

همزمان برگزاری نشست منطقه ای در مورد افغانستان در تاجیکستان‌ نشان می دهد که محافل منطقه ای و بین المللی در مورد تحولات افغانستان حساس هستند و با نگرانی انرا دنبال می کنند. زیرا هر گونه تصمیم و برخورد طالبان با شرایط و تحولات افغانستان، در قالب مسایل امنیتی و مهاجرت بر مسایل منطقه ای و بین المللی  تاثیر دارد .اگر چه طالبان از نشست تاجیکستان استقبال کرده است اما به نظر نمی رسد این گروه  به دخالت خارجی در امور افغانستان تمایل داشته باشد. با این حال   بدون جلب رضایت مردم افغانستان و محافل منطقه ای ادامه کار برای طالبان در افغانستان بسیار سخت است.

رویی صفت کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"طالبان باید از دوره قبلی حاکمیتش در افغانستان درس گرفته باشد و با تعدیل و بازبینی سیاستهای گذشته اش بتواند ضمن تقویت وحدت ملی شرایط پیشرفت تحصیلی را برای همه مردم افغانستان فراهم کند"

در هر حال، موضوع تحصیل دختران در همه کشورهای اسلامی و حتی در میان سران طالبان مساله ای حل شده است زیرا اسلام برای هیچ کس اعم از زن یا مرد محدودیت تحصیل قایل نشده بلکه مسلمانان را به دانش روز افزون فراخوانده است.بنابراین مردم افغانستان انتظار دارند طالبان با درایت و دور اندیشی در مورد نسل اینده افغانستان در مورد تحصیل دختران تصمیم بگیرد و به نگرانی های منطقه ای و بین‌المللی در مورد پیامدهای هر گونه سیاستهای تک محورانه اش پایان دهد. در این صورت ممکن‌ است طالبان به شناسایی بین المللی اش امیدوار باشد. زیرا حاکمیت طالبان بدون در نظر گرفتن استانداردهای زندگی شهروندان افغان می تواند همچنان با مخالفت مردم افغانستان‌و محافل منطقه ای و بین المللی همراه باشد.

کلیدواژه