قوس 06, 1395 15:42 Asia/Kabul
  •  در خواست برای بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

درحالی که آرای مردمی نامزد مغلوب انتخابات ریاست جمهوری از پیروز این انتخابات بیشتر شده، نتایج انتخابات در سه ایالت کلیدی از سوی یکی دیگر از نامزدهای این رقابت جنجالی زیر سوال رفته است.

به درخواست جیل استین، نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آرای ماخوذه در ایالت ویسکانسین بازشماری می شود.

استین قرار است خواستار بازشماری آرا در دو ایالت کلیدی دیگر یعنی میشیگان و پنسیلوانیا شود. در هر سه ایالت، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه و پیروز انتخابات 8 نوامبر، با فاصله اندکی توانست هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود را پشت سر بگذارد.

نامزد حزب سبز با استناد به افزایش قابل ملاحظه آرای رای گیری غیابی در این دور از انتخابات، نگران هک شدن نتایح انتخابات است. با این حال دولت آمریکا در بیانیه ای با اشاره به نگرانی ها از احتمال دخالت روسیه درانتخابات آمریکا، از نتیجه این انتخابات دفاع کرد.

اگرچه تاکنون ادعای تقلب در تاریخ انتخابات آمریکا، نتیجه آن را تغییر نداده است اما بارها گزارش هایی از بی نظمی و احتمال دستکاری در آرای انتخابات منتشر شده است.  بخش اعظم این شکایت ها مربوط به سیستم رای گیری غیابی است که به برخی از رای دهندگان این امکان را می دهد با مدارک شناسایی بستگان فوت شده خود رای دهند یا دوبار رای خود را به صندوق بیاندازند. روش غیرمتمرکز رای گیری و شیوه های مختلف شمارش آرا در ایالت های آمریکا نیز به این تردیدها دامن می زند.

ایرادهای جدی نیز به نظام ثبت نام برای شرکت در انتخابات آمریکا وجود دارد. نتایج بررسی های موسسه پیو در سال 2002 نشان داد، از هر 8 شهروندی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام می کند، ثبت نام یکی فاقد اعتبار است و با احتساب جمعیت 146 میلیونی افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات در آمریکا، تعداد آن به 18 میلیون می رسد.

افزون بر انتقاداتی که به نحوه رای گیری در آمریکا وارد می شود، در این دور از انتخابات نیز به طور خاص ادعاهایی جدی درباره تقلب در برخی از ایالت ها مطرح شد. شرکت افراد فاقد شرایط رای دادن در ایالت های پنسیلوانیا و ویسکانسین و ادعای تقلب در ایالت های کنتاکی،اوکلاهاما، ایندیانا، تگزاس، فیلادلفیا، ویرجینیا و کلرادو  را می توان از جمله جدی ترین اشکالات وارد شده به این دور از انتخابات دانست.

تفاوت فاحش آرای ترامپ در بخش هایی که آرای آن تنها به صورت الکترونیک اخذ شده است نیز به تردیدها درباره پیروزی وی به ویژه در ایالت های کلیدی دامن زده است.

صرفنظر از این که ادعای دستکاری نتایج انتخابات تا چه حد می تواند پیروزی دور از انتظار این میلیاردر جنجالی را زیر سوال ببرد، تفاوت قابل توجه آرای مردمی وی با کلینتون نیز اشکالات نظام انتخاباتی آمریکا را بیش از پیش پررنگ کرده است. نامزد دموکرات ها در حالی از ورود به کاخ سفید باز ماند که میزان آرای مردمی وی، دستکم تا اینجای کار، بیش از 2 میلیون رای بیشتر از نامزد پیروز انتخابات است.

انتظار می رود ترامپ که خود در دوران رقابت های انتخاباتی، احتمال تقلب در انتخابات را مطرح کرده بود، بدون دردسر جدی عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا را از آن خود کند. با این حال انتظار نمی رود آثار مخرب رقابتی که به یکی از کثیف ترین رقابت های انتخاباتی آمریکا تبدیل شد و نتایج دور از انتظارش دستکم از سوی بخشی از جامعه آمریکا زیر سوال برده شده است، به این زودی ها محو شود.