جوزا 08, 1401 13:31 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: جامعه جهانی از طالبان می خواهد اگرچه برخی قوانین داخلی وضع می کنند اما باید تابع قوانین بین المللی هم باشند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند که اوضاع در افغانستان عادی شود و از طالبان هم می خواهند که متوجه باشد دنیا به یک دهکده تبدیل شده که افغانستان هم جزئی از آن است بنابراین در حالیکه برخی قوانین داخلی وضع می کنند باید تابع یکسری قوانین بین المللی هم باشند.  

وی با اشاره به نشست امنیت منطقه ای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان عنوان کرد: کشورهای همسایه افغانستان در صدد هستند که مشکل این کشور به گونه ای حل شود تا از ایجاد ناامنی، جبهه جدید جنگ و ویرانی بیشتر  افغانستان جلوگیری شود.

به گفته این کارشناس سیاسی پروژه های داعش در افغانستان در حال شکل گیری است و به خاطر مشکلات جامعه مانند بیکاری، فقر و گرسنگی، مخالفین حکومت طالبان درصدد هستند که از این مشکلات مردم سوء استفاده کرده و عده ای را به سمت خود جلب کنند، با توجه به این مسایل کشورهای منطقه از ایجاد جبهه جدید جنگ در افغانستان و در همجواری خود نگران هستند.

خروتی اظهار کرد: با توجه به این مسایل هر نشستی که در رابطه با افغانستان برگزار می شود یک گام مثبت است، کشورهای منطقه هم تلاش می کنند که از جنگ جلوگیری شود و به دنبال راه های برقراری صلح و ثبات و ایجاد یک فضای امن برای آموزش دختران و زنان و کار و اشتغال آن ها می باشند.

وی با اشاره به دعوت نشدن از نمایندگان طالبان در این نشست گفت: در صورتی که نمایندگان طالبان در چنین نشست هایی حضور نداشته باشند ممکن است به نتایج مطلوب نرسند اما اینکه در این نشست ها کشورهایی که به نوعی با طالبان رابطه دارند یا از آنان حمایت می کنند، حضور دارند بالاخره نتایجی حاصل می شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به عنوان مثال روسیه بارها به گونه ای حمایت خود را از حکومت طالبان اعلام کرده و بر آزاد سازی دارایی های مسدود شده افغانستان و مساعد سازی زمینه برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان تاکید کرده است.

به گفته خروتی در این نشست ها از یکسو سعی می شود روی کشورهایی که با مخالفین حکومت طالبان ارتباط دارند فشار آورده شود و از سوی دیگر روی حامیان طالبان و کشورهایی که این گروه با همکاری آن ها حاکم شده اند فشار بیاید تا طالبان را وارد به پذیرش برخی مسایل از جمله در نظر گرفتن حق تحصیل و کار دختران و زنان و آزادی بیان کنند و اینکه بدانند برای اینکه استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان حفظ شود باید تابع یکسری قوانین بین المللی هم باشند.

 

کلیدواژه