جوزا 08, 1401 14:55 Asia/Kabul
  • رونمایی از شهر پهپادی ارتش؛ اهمیت و پیام‌ها
    رونمایی از شهر پهپادی ارتش؛ اهمیت و پیام‌ها

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با اشاره به اینکه نیرو‌های این کشور در سوریه تقریبا ماموریت نظامی ندارند، گفت که این نیرو‌ها بنا به درخواست دولت دمشق در سوریه حضور دارند و تعدادشان بر اساس ماموریت‌ها تعیین می‌شود. روشن است که عملا هیچ ماموریت نظامی باقی نمانده و تنها ماموریت باقی مانده تضمین ثبات و امنیت سوریه است.

تاکید لاوروف بر ادامه حضور و استقرارنیروهای روسیه در سوریه با توجه به ادعاهای مکررمنابع خبری غربی درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه در واکنش به تحولات جنگ اوکراین و نیاز مسکو به نیروهای نظامی بیشتر صورت گرفته است.  لاوروف می گوید: ما بر اساس درخواست «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و با رعایت کامل اصول منشور سازمان ملل دراین کشور حضور داریم و ماموریت‌هایی را که شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۲۵۴ خود مشخص کرده، اجرا می‌کنیم و در آینده نیز به این خط مشی پایبند هستیم.

مساله ای که روسیه همواره بر آن تاکید کرده این است که بایستی بین حضور قانونی و با مجوز دولت سوریه با حضور غیر قانونی کشورهای غربی در سوریه تفاوت قائل شد. روسیه به عنوان یکی از متحدان اصلی دولت قانونی سوریه همواره بر لزوم خارج شدن نیروهای خارجی که بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارند و نیز حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. در این راستا مسکو بارها به انتقاد از حضور غیر قانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و غارت نفت این کشور توسط واشنگتن انتقاد کرده و خواهان پایان یافتن آن شده است. لاوروف می گوید: آمریکا تلاش می‌کند سوریه را در وضعیت بحران نگه دارد و بار دیگر اقدامات خصمانه از سرگرفته شوند. اشغالگران آمریکایی اقدامات خصمانه‌ای در پیش می‌گیرند، از جمله اینکه آشکارا تشکل‌های شبه‌دولتی را در سوریه ایجاد کرده و مستقیما به جدایی‌طلبی تشویق می‌کنند.

سوریه از سال 2011 با ناآرامی های تحت حمایت غرب و متحدان عرب آن وارد بحران شد و به تدریج گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع اسرائیل و تضعیف محور مقاومت وارد درگیری های گسترده با ارتش سوریه در نقاط مختلف این کشور شدند.در واکنش به این امر ، ابتدا ایران با اعزام نیروهای مستشاری به سوریه به مبارزه با گروههای تروریستی پرداخت و در مرحله بعد با رایزنی های ایران با روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور اعزام هواپیماها و نیروهای روسی به سوریه را در سپتامبر 2015 صادر کرد و به دنبال آن در عملیات مشترک ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن پیروزی های بزرگی نصیب دولت سوریه شد و مناطق بسیاری از این کشور از چنگال تروریست ها آزاد شدند. نکته قابل توجه اینکه حضور نیروهای روسی و ایرانی در سوریه با دعوت دولت سوریه صورت گرفته است. در واقع ارتش سوریه با کمک های مستشاری ایران و حمایت نظامی روسیه توانست پرونده گروه تروریستی داعش وبسیاری از دیگر گروههای تروریستی فعال در سوریه را بسته و تمامیت ارضی  آن را حفظ نماید.

در عین حال تحرکات نظامی اخیر ترکیه در نواحی شمالی سوریه ، واکنش روسیه را با تقویت حضور نظامی آن در این مناطق به دنبال داشته و هشداری به آنکارا درباره ماجراجویی جدید در شمال سوریه و نیز تداوم حمایت مسکو از دمشق به رغم درگیری روسیه در جنگ اوکراین است. منابع میدانی سوری به المیادین گفته‌اند: نیروهای روسیه با همراهی نیروهای ارتش سوریه گشت‌زنی‌های زمینی و هوایی را در امتداد نوار مرزی با ترکیه انجام می دهند. روسیه می‌خواهد حضور خود در منطقه را تثبیت کند و پیام‌های هشدارآمیزی به ترکیه بفرستد مبنی بر اینکه آماده جلوگیری از انجام هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه است. علی‌اکبر فرازی کارشناس سیاسی می گوید: ضدیت ترکیه با منافع روسیه و ایران اکنون به شکل جدی در سوریه خود را نشان داده است.

کلیدواژه