تاکید رهبر معظم انقلاب بر نگرانی‌ مشترک ایران و تاجیکستان درباره افغانستان
(last modified 1401-03-10T05:56:39+00:00 )
جوزا 10, 1401 10:26 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر نگرانی‌ مشترک ایران و تاجیکستان درباره افغانستان
    تاکید رهبر معظم انقلاب بر نگرانی‌ مشترک ایران و تاجیکستان درباره افغانستان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و هیئت همراه با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانیِ ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند.

"حضرت آیت الله خامنه‌ای" روز دوشنبه در این دیدار در بخشی از بیاناتشان با تأکید بر اینکه یکی از عرصه‌های همکاری و هم‌فکری میان ایران و تاجیکستان، مسائل منطقه و بویژه وضعیت افغانستان است، گفتند: "نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروههای تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم که آقایانی که اکنون در افغانستان برسر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند."

"امامعلی رحمان" رئیس جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از حضور در تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نگرانی‌های امنیتی بویژه درباره افغانستان و گسترش تروریسم را از موضوعات مهم میان دو کشور برشمرد و گفت : ما خواستار صلح و آرامش و حکومتی با حضور همه قومیت‌ها، در افغانستان هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و تاجیکستان، بتوان بر نگرانی‌ها غلبه کرد.

در حال حاضر، آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های جدی ناشی از فعالیت‌های تروریستی مواجه است؛ ایران و تاجیکستان نیز در حوزه امنیتی تهدیدات مشترک همچون قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌ گرایی دارند و هر دو کشور پیش از این بارها نگرانی صریح خود درباره قدرت گیری داعش در افغانستان را ابراز داشته اند.

گروه طالبان اما پیوسته تاکید کرده است که توان تامین امنیت و مقابله با چالش های امنیتی را دارد و داعش از نظر آنها تهدید بزرگی نیست،این در حالی است که فقط در دو هفته آخر ماه مبارک رمضان در افغانستان حدود ۷۰۰ نفر کشته و یا زخمی شدند که مسوولیت بیشتر این کشتارها را داعش بر عهده گرفت.

مرزهای شمالی افغانستان با تاجیکستان از مناطقی است که گسترش ناآرامی ها در آن می تواند موجب بی ثباتی بیشتر در منطقه شود؛ مقامات تاجیکستان اخیرا اعلام کردند که چهار موشک دست‌ساز از شهرستان «خواجه‌غار» ولایت «تخار» به سمت تاجیکستان شلیک شده است که داعش مسوولیت این حملات را نیز برعهده گرفته است.

یکی دیگر از تهدیدات جدی در منطقه آسیای مرکزی تجارت مواد مخدر است که دولت های منطقه از جمله ایران و تاجیکستان با آن مواجه اند. تولید و قاچاق مواد مخدر از جمله منابع اصلی تامین مالی گروههای تروریستی محسوب می شود. بر همین اساس ، افزایش روزافزون تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن برای انتقال به اروپا و آمریکا، تهدیدی جدی برای ایران و تاجیکستان است که مرزهای طولانی با افغانستان دارند.

بنابراین، وضعیت بی ثبات امنیتی منطقه ناشی از فعالیت‌های داعش و سایر فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان در پی اجرای سیاست‌های غیر مسوولانه آمریکا در آن کشور و همچنین انتقال تروریست‌های داعش از عراق و سوریه به افغانستان، نیازمند توجه جدی است؛ در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که 27 مه با حضور کشورهای ایران، روسیه، هند، چین، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد نیز بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر، مسوولیت پذیری گروه طالبان به عنوان حاکم کنونی افغانستان برای جلوگیری از فعالیت گروههای تروریستی و تهدید امنیت کشورهای همسایه و همچنین مقابله با قاچاق موادمخدر تاکید شد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران ،توسعه و تحکیم همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای پیرامون مبارزه با تروریسم از جمله در افغانستان ضروری است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند، این موضوع یکی از عرصه های همکاری ایران و تاجیکستان است که درباره آن نگرانی مشترک دارند.

 

کلیدواژه