درگذشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا
(last modified 1395-09-06T14:02:30+00:00 )
قوس 06, 1395 18:32 Asia/Kabul
  • درگذشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در سن 90 سالگی به علت نارسایی‌های مرتبط با کهولت سن درگذشت. فیدل کاسترو علاوه بر رهبری انقلاب کوبا ، از سال 1338 تا 1355 به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهوری این کشور از سال 1355 تا 1387 مشغول فعالیت بود.حزب کمونیست کوبا که تنها تشکل سیاسی در نظام تک‌حزبی کوبا است از سال 1344 تا سال 1390 تحت رهبری او اداره می‌شد.

فیدل کاسترو را می توان یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای آمریکای لاتین وعرصه جهانی به ویژه در دوره جنگ سرد دانست. کاسترو انقلاب کوبا را به عنوان یک انقلاب ملی در سال 1959 (1338 شمسی)به پیروزی رساند ، اما سپس در مواجهه با خصومت شدید آمریکا و تاش های مستمر کاخ سفید برای سرنگونی دولت نوپای کوبا ، به اتحاد جماهیر شوروی گرایش یافت و ایدئولوژی سوسیالیسم و کمونیسم را برگزید وحزب کمونیست کوبا را به عنوان تنها حزب قانونی کوبا بنیان نهاد .

کاسترو ، نماد مبارزه با نظام سلطه درآمریکای لاتین است. در دوران زمامداری او در کوبا ، صنایع و تجارت ملی شد و اصلاحات سوسیالیستی توسط دولت در سراسر کوبا اجرا شد.این اصلاحات در دو زمینه آموزش رایگان و همگانی و ارائه خدمات درمانی و ارتقای سطح بهداشت باعث شد  کوبا در این دو عرصه ، در رده کشورهای برترجهان قرار گیرد.

 در سراسر دوره زمامداری فیدل کاسترو ، کوبا با اقدامات وتبلیغات خصمانه آمریکا مواجه بود. آمریکا پس از پیروزی انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو همواره رویکردی خصمانه به کوبا داشت و پس از ناکامی در سرنگونی دولت انقلابی کوبا در جریان واقعه خلیج خوکها ، تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور را سرلوحه اقدامات خود قرا داد .

از سال 1960 (1339 شمسی)تحریم های گسترده آمریکا علیه کوبادر عرصه های تجاری، اقتصادی و مالی آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. موضوع تحریم کوبا توسط آمریکا در سطح جهانی ، بسیار بحث برانگیز است و مجمع عمومی سازمان ملل بارها با صدور قطعنامه ، خواهان پایان  تحریم های ظالمانه کوبا شده است.

این تحریمها و مقابله باآن ، همواره یکی از دغدغه های اصلی فیدل کاسترو بود. به گفته مقامات هاوانا، آسیب های انسانی ناشی از تحریم های اقتصادی ، تجاری و مالی آمریکا قابل محاسبه نیست. این تحریم ها مشکلات زیادی را برای مردم کوبا به وجود آورد و مصداق  نقض گسترده و نظام مند حقوق بشر است.

بااین همه کوبا در دوره ریاست فیدل کاسترو در مقابل این تحریمها تسلیم نشد ودر مقابل تجاوز گری آمریکا مقاومت شایانی از خود نشان داد. در بعد خارجی نیز فیدل کاسترو در چارچوب سیاست شوروی برای گسترش کمونیسم و روی کار آوردن حکومتهای چپگرا در جهان ، همکاری نزدیکی با مسکوداشت و در دوره جنگ سرد ، نظامیان خود را به کشورهای آسیایی و آفریقایی مانند افغانستان ، موزامبیک و آنگولا برای دفاع از دولتهای چپگرای این کشورها کرد .

کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. وی جوایز مختلف بین‌المللی را به دست آورد و هوادارانش وی را قهرمان سوسیالیسم ، ضد امپریالیسم و رهبری می دانند  که استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کرد .

فیدل کاسترو  پس از فروپاشی شوروی که خریدار اصلی شکر کوبا و منبع اصلی درآمد آن و نیز تامین کننده تسلیحات و متحد سیاسی هاوانا بود، با دشواری های زیادی مواجه شد.با این حال وی توانست کوبا را از این دوره پر مخاطره عبور دهد. فیدل کاسترو در کوبای تک‌ حزبی ، تقریبا نیم قرن حکومت کرد و نهایتا در سال 2008 (1387 شمسی)قدرت را به برادرش رائول کاسترو منتقل کرد.از آن زمان تا هنگام مرگ ، کاسترو در حاشیه قدرت قرار داشت وهر از گاه درباره مسائل و بحران های بین المللی دیدگاه خود را بیان می کرد .از جمله وی به انتقاد از سفر باراک اوباما به کوبا و سخنان مطرح شده از جانب وی پرداخت. در مجموع هواداران فیدل کاسترو وی را مردی می‌دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند.

 

کلیدواژه