روابط افغانستان با کشورهای منطقه باید سود آور و عاری از مداخله باشد
(last modified 1401-03-14T12:16:15+00:00 )
جوزا 14, 1401 16:46 Asia/Kabul

آگاه سیاسی افغان گفت: حکومت طالبان باید روابط خود را با کشورهای منطقه به گونه ای تنظیم کند که هم جلو مداخلات آن ها گرفته شود و هم افغانستان از این روابط نفع سیاسی، اقتصادی و امنیتی ببرد.

سید عارف عالمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر همزمان هیات های پاکستانی و هندی به کابل و دیدار با مقامات طالبان اظهار داشت: افغانستان برای پاکستان و هند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حکومت طالبان هم باید روابط خود را به صورت متوازن با هر دو کشور داشته باشد.

وی افزود: هند و پاکستان نگرانی دارند که اگر سیاست های خود را نسبت به افغانستان منعطف نکنند دچار زیان خواهند شد بنابراین همزمان تلاش دارند روابط حسنه سیاسی و اقتصادی با افغانستان برقرار کنند تا در آینده خطری از این کشور متوجه آنان نشود. البته هنوز مشخص نیست که حکومت طالبان چه سیاستی را با هند و پاکستان در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس افغان عنوان کرد: دو کشور هند و پاکستان از گذشته ها باهم رقابت داشته اند که این رقابت گاهی به جنجال و درگیری منجر شده است. اکنون این به حکومت طالبان برمی گردد که سیاست های خود را چگونه با آن ها تنظیم کند تا هم زمینه مداخله و رقابت منفی آن ها در افغانستان فراهم نشود و هم بتواند از این دو کشور قدرتمند منطقه بیشترین استفاده سیاسی، اقتصادی و امنیتی را ببرد.

عالمی یاد آور شد: دولت قبلی افغانستان با هند و پاکستان وارد بازی های بسیار خطرناکی شده بود  به گونه ای که هر زمان دولت پاکستان بر آن فشار وارد می کرد به هند چراغ سبز نشان می داد و هر زمان روابط پاکستان با آن دولت بهتر می شد روابط خود را با هند کمرنگ تر می کرد.

این کارشناس سیاسی ابراز امیدواری کرد که حکومت حاکم در افغانستان بتواند سیاستی را در پیش بگیرد که به خیر و صلاح افغانستان، هند و پاکستان باشد و خود را وارد بازی های سیاسی بین هند و پاکستان نکند.

عالمی در مورد پیشنهاد حکومت طالبان به هند در مورد بازگشایی سفارتش در افغانستان هم گفت: این پیشنهاد خوبی است و اینکه سفارتخانه های کشورهای خارجی در افغانستان باز باشد و مرزهای بین کشورها باز باشد و تجارت و رفت و آمد جریان داشته باشد گامی مثبت در جهت گسترش روابط است.

وی اضافه کرد: امروز دنیا از گرانی، قحطی و جنگ رنج می برد و فقر بسیار شدید دامنگیر افغانستان است به همین دلیل گسترش روابط با دیگر کشورها طبعا به سود افغانستان است پس حکومت طالبان باید تلاش کند که روابط با کشورهای خارجی را بصورت منظم و وسیع گسترش دهد تا رفت و آمدها و تجارت رونق بگیرد و مشکلات این کشور کاهش پیدا کند.

 

کلیدواژه