جوزا 17, 1401 19:31 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره بحران غذایی در افغانستان
    هشدار سازمان ملل درباره بحران غذایی در افغانستان

برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره امنیت غذایی در افغانستان هشدار دادند.

در گزارش مشترک برنامه جهانی غذا و سازمان فائو آمده است:۲۰ نقطه در جهان ازجمله افغانستان با بیشترین میزان ناامنی غذایی مورد تهدید هستند که در این میان، افغانستان در آستانه ورود به نقطه فاجعه‌بار ناامنی غذایی در جهان است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۷۵۰هزار تن در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با مرگ ناشی از گرسنگی روبه‌رو هستند.

پیشترهم  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درتوئیتی تاکید کرد، ۲۴.۴ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند و به کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند.

این برای چندمین بار است که نهادهای بین المللی از جمله نهادهای وابسته به سازمان ملل در 9 ماه گذشته درباره وخیم شدن امنیت غذایی در افغانستان و بحران  گرسنگی برای میلیون ها نفر در این کشور هشدارداده اند.

پس از قدرت یافتن مجدد طالبان در افغانستان در اوت 2021 ، پدیداری عوامل مختلفی سبب شد تا بتدریج در این کشور امنیت غذایی به مخاطره بیفتد.

بلوکه شدن دارایی های افغانستان توسط دولت امریکا به بهانه به قدرت رسیدن طالبان و کاهش توانایی مالی این گروه برای انجام واردات مواد غذایی،افت محسوس شاخص های اقتصادی در افغانستان، گران شدن کالاهای اساسی و همچنین قطع و یا کاهش جدی کمک های بین المللی علل اصلی مواجهه این کشور با بحران گرسنگی و به خطر افتادن  امنیت غذایی است.   

در شرایطی که در ماه های اخیر هشدارهای بین المللی درباره بحران گرسنگی در افغانستان بارها تکرار شده است، دولت طالبان نیز به دلیل اصرار بر رویکردهای اقتدارگرایانه و اعمال سیاست های محدود کننده  در این کشور زمینه را برای کاهش فشارهای بین المللی بر افغانستان فراهم نکرده است.

نادیده گرفته شدن حقوق زنان در بخش تحصیل و اشتغال، محدود شدن فعالیت رسانه ها وفعالان جامعه مدنی و همچنین عملی نشدن تعهد دولت طالبان برای ایجاد دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام درافغانستان  موجب شده تا جامعه جهانی نیز رغبتی برای کاستن از فشارها بر این گروه و از سرگرفتن کمک های مالی به این کشورنداشته باشد و بحران کمبود موادغذایی هر روز در افغانستان ابعاد جدیدتری پیدا کند. 

«دیوید بزلی»، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید،

دستکم نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها ارسال نشود این کشور با یک بحران بزرگ بشری روبرو خواهد شد.

این دیدگاه دربین کشورهای غربی وجود دارد که کمک های بین المللی به افغانستان درشرایطی که طالبان انتظارات جامعه جهانی در خصوص رعایت دموکراسی را مورد توجه قرار نمی دهد،موجب تقویت حاکمیت این گروه و بی توجهی بیشتر به اصل محترم شمردن آزادی های فردی و اجتماعی در این کشور خواهد شد. 

با توجه به این رویکرد جامعه جهانی ،دولت طالبان از کشورهای مختلف خواسته تا موضوع کمک های بشر دوستانه به مردم افغانستان را به مسائل سیاسی گره نزنند و در شرایط کنونی که این کشور در تنگنای اقتصادی قرار گرفته است ،از بروز بحران انسانی در افغانستان جلوگیری کنند.

به نظر میرسد تا زمانی که دولت طالبان سیاست های خود را در افغانستان تعدیل نکند،بعید است جامعه جهانی حاضر به ارائه کمک های مالی موثر برای برون رفت این کشور از بحران گرسنگی شود.                  

کلیدواژه