جوزا 21, 1401 17:15 Asia/Kabul

سرکنسول افغانستان در مشهد از آغاز روند صدور پاسپورت های الکترونیک برای اتباع افغانستان مقیم ایران در آینده نزدیک خبر داد.

عبدالجابر انصار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: سفارت افغانستان در تهران و سرکنسولگری های افغانستان در زاهدان و مشهد تلاش می کنند مسایل کنسولی را بدون در نظر داشت مسایل سیاسی پیش ببرند، با وزارت خارجه افغانستان هم تماس برقرار است تا پاسپورت الکترونیک برای مهاجرین افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران از مجاری دیپلماتیک تهیه شود.

وی افزود: به این ترتیب تلاش ها جریان دارد که صدور پاسپورت برای مهاجرین افغان از طریق این سه نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در ایران دوباره آغاز شود تا مشکلات مهاجرین از این ناحیه حل شود. به دلیل کم بودن پاسپورت های الکترونیکی در داخل افغانستان پاسپورت های جدید در کشور لیتوانی چاپ شده، در صددیم پاسپورت های جدید در اختیار مهاجرین قرار بگیرد که در آینده نزدیک شاهد آغاز مجدد روند صدور این پاسپورت ها برای مهاجرین خواهیم بود.

سرکنسول افغانستان در مشهد در مورد رابطه نمایندگی های وزارت خارجه افغانستان در ایران با حکومت حاکم در افغانستان گفت: ارتباطات سیاسی بیشتر به سفارت برمی گردد اما در حوزه مشهد پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی افغانستان، در بخش خدمات کنسولی هیچ گونه توقفی ایجاد نشد و به خاطر اینکه خدمات در اختیار مهاجرین و اتباع افغانستان مقیم کشورهای مختلف قرا بگیرد ارتباط نمایندگی با افغانستان همچنان برقرار ماند و در حال حاضر نماینده ای از حکومت موقت طالبان در سرکنسولگری افغانستان در مشهد حضور ندارد.

انصار در مورد برخی نگرانی های مهاجرین و اتباع افغانستان مقیم جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تغییرات سیاسی، احتمال تغییر در شیوه کار کنسولگری و تاثیر آن بر وضعیت پاسپورت ها، تمدید آن ها و سایر مدارک شان و امکان باطل شدن این مدارک، به مهاجرین و اتباع افغانستانی اطمینان داد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: تمام عواید حاصله از تمدید پاسپورت های قانونی به حساب نمایندگی واریز شده و هیچ مانعی در حال و آینده ایجاد نمی شود. مقامات فعلی حاکم بر افغانستان هم تمدید پاسپورت ها توسط سرکنسولگری افغانستان در مشهد را مدار اعتبار می دانند زیرا مجهز به QR کد است و اگر جعل شود مشخص می شود.

سرکنسول افغانستان در مشهد اظهار کرد: در صورتی که پاسپورت های جدید الکترونیکی هم برسد با قیمتی که مشخص می شود در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. مردم نگران نباشند و با برخی شایعات تشویش به اذهان خود راه ندهند زیرا کاری که در سرکنسولگری افغانستان در مشهد و دیگر نمایندگی ها انجام  می شود یک کار کاملا حقوقی و  قانونی است و به دنبال آن هستیم که بهترین خدمات را به مردم خود ارایه کنیم.  

انصار با بیان اینکه نمایندگی های افغانستان در جمهوری اسلامی ایران تا زمان به رسمیت شناسی حکومت فعلی در افغانستان و یا هر تغییر دیگری که به وجود می آید با قدرت به کار و خدمات خود ادامه خواهند داد، از دولت جمهوری اسلامی ایران هم به خاطر ادامه همکاری ها با این نمایندگی ها پس از سقوط حکومت قبلی تشکر کرد. وی افزود: مقامات و مسوولان جمهوری اسلامی ایران عامل روابط با افغانستان را مردم این کشور قرار داده اند به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند ما در کنار مردم افغانستان هستیم که این موضوع به ما قوت قلب داده است.

سرکنسول افغانستان در مشهد گزارش یک رسانه افغانستانی را در مورد اقدامات غیر قانونی و اختلاس در رابطه با بحث تمدید پاسپورت های اتباع افغانستانی مقیم ایران توسط سرکنسولگری افغانستان در مشهد را رد کرد و گفت: تمام کارها به صورت شفاف و قانونی انجام می شود.

وی همچنان از دستگیری عده ای از جاعلان که برگه تمدید پاسپورت های افغانستانی و برخی مدارک دیگر را جعل کرده بودند و گروهی که مهرهای سرکنسولگری را جعل کرده بودند توسط پلیس ایران خبر داد و گفت: بازجویی از آنان ادامه دارد ضمن اینکه تلاش شده و می شود که با استفاده از ابزارهای پیشرفته تا حد زیادی جلو جعل کاری ها گرفته شود.

 

کلیدواژه